Elize Ryd: vocals
Caterina Nix: vocals

Produced by Timo Tolkki

Released 2014-05-16
Reviewed 2014-09-18

tolkki.org

Förra året fnös vi åt att Timo Tolkki hade mage att släppa en skiva som 'The Land Of New Hope' som var ett så uppenbart plagiat på sin gamle samarbetspartner Tobias Sammets projekt med lite mer "fantasi" i namnet. I år fnyser vi nog mer åt musiken, skulle jag tro, för även om projektet denna gång skryter med namn som Floor Jansen, David DeFeis, Simone Simons, Fabio Lione m.fl. samt en repris av Elize Ryd så känns 'Angels Of The Apocalypse' mer som ett hafsverk än föregångaren.

Jag har alltid respekterat Timo Tolkki något enormt för hans låtskrivande, som jag ansett ligga i absolut världsklass alla kategorier. När jag lyssnar på hans Avalonskivor känns det dock som att lite av den respekten försvinner för mig, därför att en stor låtskrivare ska som vi alla vet kunna skriva vilken typ av musik som helst och ändå göra det bra men den här rockoperan känns verkligen inte bra för mig.

Del ett var ganska bra, tyckte jag, och därför blir jag så besviken när Tolkki tar och använder del ett rakt av och bara multiplicerar innehållet på den med femtio när han ska göra del två. Allt är större nu - körerna, keyboardsen, gästerna och musiken i sig. Det blir en aning överdrivet och på sina ställen ganska flamsigt och patetiskt. Varför denna skara av gäster som sjunger på bruten engelska? Senast var det i princip ingen bruten engelska - nu sköljer den över var och varannan låt som en tsunamivåg som bara en timanställd engelsklärare kan uppskatta. Varför ska det vara så överdrivet grandiost och episkt? Det låter bara löjligt när de stora körerna och keyboardorkesteriet pulserar ut över skivan som chockvågor från explosioner och sedan ovanpå det sångare som inte ens kan uttala det de sjunger? Det är nästan sorgligt hur illa det låter stundtals.

Det positiva då? Jo, det finns en hel del som fungerar också. Allt nedtonat och avskalat låter bra - som balladen You'll Bleed Forever, avslutande stycket Garden Of Eden och High Above Me. David DeFeis gör en minnesvärd insats på Rise Of The 4th Reich även om låten är ganska dålig. Jag tycker även att Tolkkis gitarrer låter ganska bra och all musik som inte blir överdrivet storslagen, men det är ganska lite som är det. På det stora hela är skivan en uppvisning i hur man förstör sin musik genom att inte kunna hålla tillbaka på det storslagna.

Som helhet tycker jag att 'Angels Of The Apocalypse' är en besvikelse som överdriver sitt eget koncept alldeles för mycket. Skivan saknar riktiga kanonlåtar och det bästa som är med på den här plattan är knappt värdigt den första skivans sämre tredjedel. Man kan inte leva på nedskalade ballader när man har en elva spår stor skiva full av episk, bombastisk Hollywoodmetal. Less is more, Timo!

Label: Frontiers Records
Tre liknande band: Avantasia/Epica/Nightwish