Mike Hrubovcak - Cover art, Layout
Recorded, mixed and mastered at Nightsky Recording Studios.

Released 2014-03-28
Reviewed 2014-04-08

auroraborealis.org
mdd-records

Aurora Borealis, eller Norrsken som det kallas i folkmun, är en amerikansk trio från Maryland. Ett band som bildades redan 1995 och släppte sitt första album 1998. Mycket har hänt sedan dess och nu släpper bandet sitt sjunde album som fått namnet World Shapers, ett album som ser ut att spela på min favoritkategori science fiction. Självklart behöver det inte vara så, kanske bara är omslaget som tycks indikera det, och namnet förstås. Albumet sägs vara en konceptuell fortsättning på föregående album, men hur mycket sådant får vi ut av albumet?

Dödsmetall, plain and simple som man säger i bandets hemland. Hårt och argt, inte så värst melodiöst även om det finns ett par melodislingor och en och annan episk snutt. Inget nyskapande, inget nytt, vi har hört det förr. Typisk albumuppbyggnad för ett traditionellt dödsmetallalbum, inte mycket till variation egentligen. Jag tycker generellt att låtarna har rätt schyssta melodier och god produktion men sångaren är väldigt risig, hans röst är ruffig och han låter som han har någon form av problem med halsen eller något i den stilen. Tio spår och trekvarts musik, det är vad albumet har att erbjuda.

Det börjar ganska bra tycker jag, sedan börjar sångaren med sitt låtande och då tappar albumet mycket av vad som tilltalar med det musikaliskt. Jag kommer sedan aldrig över det problemet, det låter inte bra och inte speciellt intressant. Ett album med positiva inslag som tyvärr sänks av svag sång och lite brist på storslagenhet som jag tycker behövs för att illustrera en sci-fihistoria.

Om du gillar standardiserad klassisk amerikansk dödsmetall bör nog detta falla dig i smaken, om du däremot har hört tillräckligt ur den genren kanske du ska leta efter annan musik. Personligen anser jag att detta album inte har tillräckligt med egna nya fräscha idéer eller är tillräckligt bra för att övervinna bristen på egna idéer varför det känns som ett hyfsat men samtidigt fullständigt meningslöst album.

Label: Xtreem Music/MDD Records
Tre liknande band: Nile/Emperor/Hate Eternal