Linn Fijal − engineering (strings & keyboards)

Released 2014-06-04
Reviewed 2014-08-29

archenemy.net
khaoslegions.com
century media

Jag vet att vi på Hallowed har en tendens att skriva kanske onödigt långa recensioner på de skivor vi recenserar, så för en gång skull ska jag försöka hålla mig ganska kortfattat (vi får väl se hur bra det går). Jag tycker nämligen att Arch Enemys meritlista och diskografi talar för sig själva - jag ska inte behöva ägna några längre stycken till att beskriva hur de låter för en Hallowedläsare och att materialet är av högsta kvalité ska knappast behöva nämnas. Detta band vet vad de håller på med, helt enkelt.

Det har dock skett en del förändringar till Arch Enemys tionde fullängdare. Lillebror Chris Amott har lämnat över sin gitarr till Nick Cordle och fru Angela Gossow har lämnat mikrofonen till Alissa White-Gluz så kvar vid Michael Amotts sida står nu bara rytmsektionen från det gamla gardet men det verkar vara tillräckligt för att hålla Arch Enemy på den kurs de valt - 'War Eternal' bjuder på minimalt med överraskningar och ännu färre musikaliska förändringar.

Ni undrar säkert om White-Gluz är lika bra som Angela Gossow, om denna blåhåriga Kanadensiska kan axla rollen som den späda blondinen hade tidigare? Ja, har ni hört Alissa i The Agonist vet ni att hon kan ha en väldigt demonisk andedräkt och om något tycker jag som de flesta andra att hon snarare kan erbjuda ett något bredare spektra av sång till bandets repertoar. Bandet verkar dessutom vara benägna att bevisa att de inte tappat någon gitarrkunskap när Chris Amott lämnat bandet utan spelar ett väldigt demonstrativt intro i början av skivan och avslutar sedan i bästa Yngwie "se på mig" manér i Not Long For This World.

Såvitt jag kan avgöra är merparten av 'War Eternal' dock gamla nyheter. Inte uttjatat gammalt, utan som vanligt med bandet kvalitativt beprövat och återskapat på ett lite modernare sätt. Som det brukar vara med bandet helt enkelt. Varför ändra ett vinnande koncept? Det är inte som att de spelar samma låtar om och om igen - det är måhända likt det gamla men inte kopior av det.

Nej, Arch Enemy bjuder inte på några överraskningar med sitt nya sällskap. Det här fortsätter på precis samma spår som tidigare och den stora frågan är väl då bara om de lyckats med resultatet eller inte? Ja, senaste fick de sex poäng av sju möjliga, men riktigt så bra tycker jag inte man lyckats med den här skivan. Det är lite för mycket gitarronani till demoniska vrål över det hela - inte lika sammanhåller som det varit förr. Med det inte sagt att det skulle vara dåligt, individuella prestationerna är det absolut inget fel på.

'War Eternal' är en alldeles utmärkt skiva med melodiös dödsmetall. En bra fortsättning med ett nytt manskap i bandet? Ja, absolut. En av de bättre skivorna i genren i år är det absolut och bandets gamla fans behöver inte känna sig lurade på kakan med det nya manskapet. Ni lär få lära er deras namn, ska ni allt se.

Label: Century Media
Tre liknande band: Mechanical God Creation/The Agonist/Zonaria