Enrico Bruno - Guitars
Fabio Molino - Guitars, Vocals

Recorded, mixed and mastered at Golem Dungeon Studios by Giuseppe Dentamaro

Released 2014-04-18
Reviewed 2014-06-03

southern brigade records

Andromeda kan vara många ting, vår galax närmaste granne till exempel. Det kan också vara ett svenskt progressivt metalband, en science fiction serie eller detta italienska metalband som nu släpper sitt första album. Ett album som fått namnet Shock. Inte så värst chockerande namn kanske, omslaget desto mer och då menar jag inte i en positiv bemärkelse. Det finns dock andra positiva drag, som till exempel att bandet valt att sjunga sin lyrik på italienska, det är spännande. Men det krävs förstås mer än musik på ett obskyrt språk för att kvartetten skall imponera på mig, frågan är bara om albumet är chockerande bra eller chockerande dåligt.

Tungmetall, kanske inte något chockerande musikaliskt. Det blir dock ändå intressant och tack vare språket som skapar en ganska atypisk ljudbild. Det är spännande även om jag inte direkt förstår vad som sjungs, det låter bra, det låter dramatiskt. Italienska fungerar bra på detta album. Ljudbilden känns modern och fräsch, ändå tung och kraftfull. Jag skulle säga att det är en väl balanserad produktion som bjuder på både råhet och melodier. Det är också kort och koncist med knappa 40 minuters speltid fördelade på nio spår. Variationen är också bra över dessa nio, det känns som att detta album har mycket att erbjuda oss.

Jag tycker att detta är ett bra album, det har mycket att erbjuda den som uppskattar heavy metal med bra drag och bra energi. Att de sjunger på Italienska är dock för mig den största behållningen då det särskiljer albumet från det mesta man brukar höra i heavy metal genren. Smart val. Men det är inte bara italienskan som är höjdpunkten på detta album, det finns ett antal högklassiga låtar också och inte någon låt som känns undermålig. En solid debut helt enkelt, kanske att det är ett lite försiktigt album för bortsett från italienskan finns det väl inte direkt mycket som tar oss in på inte alltför ovandrad mark.

Bäst är det avslutande spåret, det är ett imponerande spår, riktigt skönt faktiskt. Men även Rock Shock är kul att lyssna på, dessa två spår är lite vassare än de övriga men albumet som helhet är definitivt bra. Kanske inte det mest spännande eller ens bästa album jag hört i mitt liv men det har sina fördelar och det är definitivt ett album att titta närmare på om du gillar heavy metal.

Label: Southern Brigade Records/Scarlet Records
Tre liknande band: Golem/Backjumper/Godyva