T. - Guitars
M. - Drums
# - Vocals, Guitars

Denis Sivak - Recording, Mixing, Mastering, Album design

Released 2014-10-01
Reviewed 2014-10-30

Från mörker till ljus… och kanske tillbaka igen, det är hur resan genom österrikiska kvartetten Aeastas debut tar oss. Först trodde jag att det var ett riktigt udda band eftersom filerna i min iTunes visade att bandet hette Avesta, antagligen för att någon lyckades smyga in ett V som inte skulle vara med. Jag trodde det skulle gå att göra sig lustig över hur ett band adderade sig till band som tagit namn från förtryckets högborgar Kina och Korea, eller från planeten Houston, eller tjockisarnas hemvister Chicago och Boston, eller Helvetets största flod Styx med en bruksord från södra Dalarna. Så var det dock inte.

Post black metal påstår sig bandet spela och att det handlar om black metal lär knappast undgå den som lyssnar då deras musik innefattar en hel räcka kännetecken för den genren. Bland annat sången som jag inte tycker speciellt mycket om då den känns väldigt typisk för genren och väldigt steril. Annars är produktionen på detta album bra, ljudbilden är lite hypnotisk och dramatisk, dynamisk skulle jag vilja påstå. Kanske inte sådär våldsamt mycket variation sett över albumet dock, 50 minuters speltid på tio spår där avslutningen är ett akustiskt bonusspår.

Bra album tycker jag, solitt, starkt genomfört, kanske att det hade kunnat vara lite mer äventyrliga, det känns lite för försiktigt. Speciellt sången skulle kunna varieras en hel del och det skulle kunna fungera riktigt bra tror jag. De har annars ett hyfsat djup och en hel del bra idéer som skulle kunna dras lite längre för att göra det mer intressant än det är. Men jag tycker ändå att det är ett bra album och en väldigt stark debut, det är underhållande djupt och intressant brister till trots. För er som gillar genren tror jag att detta kan vara ett väldigt intressant album att titta närmare på.

Utöver det har jag väl inte så värst mycket att säga, tur att bandet inte heter Avesta och tur att de är bättre än sitt omslag indikerar. Ett hyfsat underhållande och bra album, en välgjord debut från ett relativt intressant band. Så kan vi avsluta denna recension.

Tre liknande band: Thine/Netra/Germ