Mastered by Eroc @ Eroc's Mastering Ranch
Logo, design and artwork by Sabercore

Released 2014-06-27
Reviewed 2014-06-29

aeranea.com
musicatweb

Med ett bandnamn som vittnar om något science fictionigt, något gotiskt, något framåtskridande dystopiskt finns det väl inte mycket annat att förvänta sig om AeraneA än att de skall skapa musik med tematik kring just sådana ämnen. Skivomslaget och albumtiteln för kvartettens debutalbum bidrar knappast till att förändra den saken, det andas allvar och drama. Skivbolagets logga däremot, är den mest underhållande skivbolagsloggan jag sett, någonsin. Det är kul, och det verkar vara ett bolag som inriktar sig på att marknadsföra intressanta mindre band, som denna kvartett. Allt ser på ytan väldigt spännande ut men ibland ser ytan bra ut medan innehållet är meningslöst, AeraneA måste förstås kunna uppfylla sitt visuella löfte än audiellt för att jag ska bli imponerad.

Albumet har ett post-apokalyptiskt lyriskt tema om hur människans misstag leder till en mörk värld. En värld utan värme, utan ljus och utan hopp. Egentligen är det inte så långväga som vi tror med tanke på att vi i princip redan lever i en sådan värld. Detta återspeglas i musiken som är mörk, dramatisk, melodiös, progressiv. De målar upp ett intressant musikaliskt landskap i ett tempo skapar en melankolisk känsla, lite oförutsägbart, lite dramatiskt och riktigt snyggt producerat. Det finns också en stor variation i albumets tio spår och femtio minuters speltid, en väldigt kompetent producerad debut.

As the Sun Died är definitivt ett uppiggande album. Det finns inget som är så humörhöjande som mänsklig katastrof i undehållningssyfte. Katastroffilmer där mänsklig civilisation förstörs är väldigt bra, väldigt rätt. I musikalisk form underhåller AeraneA och man kan känna utmaningarna för de överlevande, hur mörkret lägrat sig över en förfallen planet, kanske är det efter ett utbrott från en supervulkan som ställt till allt. Jag har inte satt mig in i lyriken eftersom att det alltid är roligare att bygga sin egen story snarare än ta till sig den bandet skrivit. Även om den bandet skrivit kan vara väldigt intressant. Det är ett snyggt musikaliskt landskap i mörker, färglöst men ändå i färg, med bra färgmättnad likt ett spännande fotografi av ett oväder. Helt enkelt ett riktigt bra album som underhåller mig som lyssnare, As the Sun Died är ett underhållande mörker och underhållande mörker är vad jag uppskattar.

Inledande titelspåret är albumets höjdpunkt men inte för att den reser sig så mycket högre än resten av albumet, den minns jag bäst för att den inleder albumet. Det är en historia som är större än summan av sina delar och den fungerar bäst som helhet och lösryckt spår ger min inte samma behållning som albumet i sin helhet. Jag tycker AeraneA har massor att erbjuda för den som gillar intressant, dramatisk och tänkvärd musik. Om de fortsätter på denna inslagna väg har de en lysande framtid framför sig.

Label: Musicatweb Records
Tre liknande band: KingBathmat/Dream Theater/Paradise Lost