Recorded at Funny Farm Studios in Denmark
Produced by Torben Enevoldsen

Released 2014-06-27
Reviewed 2014-06-02

torbenenevoldsen.com
metal heaven

En gång i tiden bodde det en lättfotad kvinna på 22 Acacia Avenue, Charlotte The Harlot ska hon ha kallats. Hennes gatunamn har givit namn till ännu ett av Torben Enevoldsens projekt, ett där han gör AOR med ett gäng kända sångare som sätter sin prägel på de låtar där de framträder genom att de också är medförfattare till låtarna. Elva låtar och sju sångare, en låt är en cover av Out of the Business som i originalutförande framfördes av The Tubes. Albumet heter Cold och det är Acacia Avenues andra, jag har inte hört det första som släpptes 2010 så detta blir mitt första intryck av detta band.

Lite kraftfullare AOR, melodirock. Stor variation tack vare att låtarna framförs och medförfattats av flera olika sångare såsom Steve Newman och Rob Moratti för att nämna de kanske mest kända men det finns förstås ett par till och alla med olika stämmor. Detta skapar en stark dynamik genom detta album och dess elva spår. Det är bra drag, bra kraft och energi i detta album. Produktionen är dynamisk, melodiös, kraftfull och riktigt bra, kanske det bäst producerade album jag hört från den gode Torben. Dansk dynamit kanske man skulle kunna säga, och det är definitivt intressant nog för att inte trötta ut lyssnaren. Elva låtar och 49 minuters speltid, en imponerande produktion och med en imponerande rollbesättning.

En sak jag verkligen gillar är hur Torbens kompetenta musicerande hålls lågmält, hur han undviker att stila med sina kunskaper. Det tycks som att han förstår hur musik är en helhet snarare än något fragmenterat, det är tur att han inte bryter ut i Malmsteentrams utan låter de individuella elementen stå tillbaka för helheten. En annan sak man inte kan överse är hur jävla bra sångare Steve Newman är, hur han bär inledande Time och Angelina som är två av albumets vassaste låtar. Inte för att de andra sångarna är fy skam men ingen av dem har riktigt den där magiska som Newman tycks ha. Det är dock inte Newmansjungna låtar som glänser mest utan det är covern Out of the Business som är albumets största behållning. Hela albumet är dock en stor behållning och det bästa i genren jag hört hittills detta år.

Cold är ett spännande och bra album, ett med stort djup och stor kvalité. Ett album som håller för mången genomspelning, det är ett väldigt bra album som sagt och ett jag kan rekommendera för alla er som gillar melodiös rock. Inte ett så kallt album som titeln indikerar.

Label: AOR Heaven/Germusica
Tre liknande band: Fate/Fatal Force/Section A