A Dreadful Disease (2011)

Recorded and mixed by Martin Schirenc at Vato Loco/Austria
Mastered by Dan Swanö at Unisound/Sweden
Professional artwork design by Season Zero Design, Germany

Released 2013-04-26
Reviewed 2013-04-27

Ett zombieföretag från Österrike bjuder på sin andra produkt som de kallar Homo Gusticus som skall vara dödligare och tyngre än tidigare. Ett unket och sjukt dödsmetallalbum sägs det. Det sägs också att de är en grupp zombifierade hjärndöda galningar, det låter onekligen som något att inte sätta tänderna i då jag personligen kanske inte är alltför förtjust i hjärndöda saker. En inte alltför imponerande debut föregick detta album som alltså är Österrikarnas andra, ett album som definitivt har ett snyggare omslag än deras debutalbum som kom 2011. Förhoppningen jag har blir förstås också att detta nya album är mer intressant och bättre än debuten från 2011.

Stilistiskt tycker jag att det inte direkt skiljer sig så mycket från debuten, klassisk dödsmetall som den lät under 90-talet. Vrålat, hårt, tungt men samtidigt förvånansvärt tamt, precis som var fallet med debuten. Produktionen är väl inte direkt imponerande heller, det låter ganska genretypiskt och Homo Gusticus känns inte direkt nyskapande eller överraskande på något sätt. Antagligen vänder de sig endast till de som redan är frälsta i genren och kanske inte lika mycket till de som föredrar en lite mer varierad musiksmak. Det känns som hyfsat välgjord dödsmetall av den lite äldre skolan, utan krusiduller och kanske också lite utan fantasi. Kort och koncist och mer eller mindre vad man kan förvänta sig av ett band som kallar sig Zombie Inc.

Det går att lyssna på detta album men jag skulle inte vilja kalla det bra, det är alldeles för förutsägbart för att jag ska ta till mig dessa då jag inte är någon större fanatiker av dödsmetall av den mindre melodiösa skolan. Det är ganska fantasilöst, bandet försöker bjuda på humor som jag dock tycker går lite förlorad i att albumet står och stampar i förgången tid. Det ska dock sägas vara till deras fördel att de gör sin musik med glimten i ögat för oftast är hårdrock förenat med blodigt allvar och blir därför alltsomoftast riktigt tråkig. Dessa zombier har dock en humor som inte riktigt klickar med min egen.

Inte speciellt fantasifullt och inte speciellt roligt. Troligen ett album som bör tilltala den som tycker att ny dödsmetall är för finputsad och som lever i det förgångna, men för min del är det ett album jag helst hoppar över.