Phlegeton (Artwork, Logo, Design)

Released 2013-03-26
Reviewed 2013-05-29

wormed.net
willowtip
hammerheart

Jag får ganska mycket kritik för att jag skriver negativa recensioner då det kommer till brutal dödsmetall och svartmetall. Fans av denna typ av musik tycks inte förstå varför jag ens recenserar sådana skivor om jag inte tycker om genren, så innan jag får ert blod att koka av ilska ännu en gång tänkte jag reda ut för er varför jag gör det. Det första jag vill klargöra är att jag inte tycker om att vara negativ och kritisk, speciellt inte när det kommer till musik. Jag älskar musik! Det är en av de viktigaste sakerna i mitt liv och en av de värsta sakerna som skulle kunna hända mig är att jag skulle förlora hörseln och inte längre kunna lyssna på det. Men all musik är inte bra och musiksmak är precis som öron - olika hos olika människor.

Sanningen är att jag inte tycker om brutal dödsmetall, svartmetall, gore och metalcore. Och sanningen är att för fans av denna typ av musik gör nog mina recensioner varken av eller till om ni vill ha tips på om skivorna är något att ha eller ej. Men Hallowed skriver för en generell publik och inte för specialiserade målgrupper och under alla mina år som recensent har jag aldrig belönat denna typ av oljud med högre betyg. Vanligtvis stannar betygen på kanske 2/7, de skivor från genren som nått högre än så är lätträknade men detta har inte hindrat skivbolag och band från att fortsätta ge oss skivor med denna typ av musik. De vet att jag hatar detta men de vet också att informationen och marknadsföringen genom en recension som medvetandegör folk om att skivorna är släppta är till större nytta än någon negativ recension kan göra skada. Hade jag då verkligen gjort bättre i att bara strunta i skivorna? Nej, för det hade varit riktigt oansvarigt!

Så, det spelar alltså ingen roll att jag ogillar dessa skivor, jag får dem likväl och jag vet att jag inte är ensam om att tycka illa om brutal dödsmetall så varför en del reagerar så starkt på mina negativa recensioner tycker jag är ganska underligt. Fans och band som gör och gillar detta kan ju verkligen inte bli förvånade över att det finns folk som inte tycker om denna form av "musik", hur stötta ni än kan tänkas bli av sakerna jag skriver så måste ni ju trots allt varit medvetna om att folk har denna åsikt, annars är det verkligen seriöst fel på hela er - inte bara er musiksmak. Majoriteten av världens musikentusiaster och även metalfans tycker faktiskt inte om brutal dödsmetall - det är ett faktum - och det är förmodligen också en av de saker ni som gör det är mest stolta över. Ni är de svarta fåren, en minoritet, dessa missförstådda som faktiskt förstår sig på detta och vad som gör det så bra och ni vill att folk ska tycka illa om detta, kom inte och påstå någonting annat. Hade detta varit vad som spelades på radio och som alla gillade så hade en del av er identitet gått förlorad och det hade varit ännu värre än en negativ recension.

Så varför blir ni egentligen upprörda över mina negativa recensioner? Får inte jag kritisera musik jag inte tycker om? Speciellt som att jag inte är den enda som inte gör det. Jag är ärlig med mina åsikter om brutal dödsmetall, hade ni kunnat ta mig på allvar om jag inte varit det? Nu kanske ni hävdar att man inte kan ta mig på allvar ändå, men det är ni det. Den där missförstådda minoriteten, de som normalt läser vad jag skriver gör det uppenbarligen trots att jag är negativ ibland. För jag är inte alltid negativ, jag älskar musik! Att höra instrument och sång som träffar en på ett djupare, känslomässigt stadium - oavsett vilka känslor som de träffar - är bland de mest fantastiska upplevelserna man kan få i världen. Och det är i min mening vad musik handlar om - att nå ens känslor. Någonting som däremot bara hamrar på alla instrument så hårt och fort de kan samtidigt som någon vansinnesskriker rakt ut i tomma intet… det når en enda känsla hos mig, men det är en känsla jag inte vill få av att lyssna på musik - irritation! Vill man bli irriterad finns det betydligt enklare sätt än att ta sig tid och lyssna på musik - det är bara att träffa lite folk. Då blir man garanterat irriterad, och fort också!

Anledningen till att jag ändå tar mig tid att lyssna - och bli irriterad - av brutala dösmetallalbum istället för bara kasta dem är för att jag erkänner folks arbete med dessa album. Folk går igenom mycket arbete och kostnader för att ta fram dessa, det vore idiotiskt att bara peka finger åt dem och ignorera dem. Och jag kan lika lite oärligt hävda att de skulle vara bra - för det är dem inte, inte enligt mig i alla fall. Jag köper inte dessa album, jag stjäl dem inte och jag söker inte upp dem - och målet är absolut inte att kritisera någon. Det bästa för mig hade varit om jag bara fick bra musik, tänk så mycket roligare det hade varit då om man fick ägna all tid till bra musik! Tyvärr är inte all musik bra och därför blir det negativa recensioner ibland men band och bolag ägnar mycket tid och pengar på att få ut sina skivor, en negativ recension är fortfarande information om att deras produkt nu finns att få tag på.

Med allt detta sagt vill jag be om ursäkt till Wormed för att jag ägnat deras recension till att skriva om detta, men hade jag ägnat den till att skriva om er musik hade jag ändå bara sagt hur dålig jag tycker den är och hur irriterande det är när ni bara slår alla instrument in i varandra så hårt och fort ni kan till ljudet av torterade hundar. Jag vet inte om det hade varit bättre… kanske roligare i alla fall? För den som inte kan skratta åt våra negativa recensioner - hur dåliga recensionerna än är - den har ingen humor. Men är du en fan av brutal dödsmetall som ändå inte ser det roliga och som fortfarande inte förstår varför jag skriver negativa recensioner om "er" "musik" så tycker jag uppriktigt synd om dig. Och jag tycker lika mycket att det är synd att folk ödslat energi på att skapa detta album, släppa det och dessutom anstränga sig för att ge mig det. Väldigt, väldigt synd.