Made in Japan (2013)

Produced by David Coverdale, Doug Aldrich & Mikey Mac

Release: 2013-07-05
Review: 2013-08-11

whitesnake.com
Last FM

Det här är utan tvekan årets mest onödiga skiva. Jag säger ingenting om kvalitén, jag har sagt det förut - faktiskt så sent som en gång i år redan - att Whitesnake är ett liveband och gör sig bäst hörda men framförallt sedda live. Men de har redan släppt en liveskiva i år och det här blir tredje liveutgåvan på lika många år - utan att det kommit några studioalbum emellan och dessutom det andra albumet inspelat från exakt samma turné med hela 14 spår som är dessutom är med på båda skivorna från denna turné (och hälften av dem kommer dessutom i exakt samma ordning).

För mig spelar det faktiskt ingen som helst roll om den här skivan är bra eller inte - den är onödig likväl! Antingen den eller 'Made in Japan' - välj själva. Men den kanske mest onödiga skivan av dem alla framstår ändå 'Live In Donnington' skivan från 2011 som nu med facit i hand därför det hade ändå varit mer acceptabelt att få två liveskivor från samma turné, samma år om den senaste skivan innan dessa inte också den varit en liveskiva - och en liveskiva med material från 20 år tillbaka i tiden dessutom.

Men låt gå då, vi låtsas för en stund som att jag faktiskt accepterar denna kommersiella snuvning på fansens pengar som att den skulle vara okej - vad får vi på 'Made In britain - The World Record'? Som namnet antyder får vi en skiva inspelad i Britannien men vi får också en andra skiva som inte är det. Tillsammans spelar dessa två skivor ihop en bra bit över två timmar med Whitesnake live som, enligt min bedömning, låter betydligt bättre än 'Made In Japan' från tidigare i år. Personligen gör detta att jag får svårt att se poängen med någon av Whitesnakes senaste tre liveskivor därför att en är tjugo år gammal, en kommer från samma turné som en annan bara några månader senare och den sista är alltså sämre än den onödiga skivan som kom några månader senare. Skulle jag välja en av de tre att lyssna på skulle det ganska säkert bli denna eftersom den har klart bäst ljud, bäst publikinlevelse och något bättre uppsättning låtar samt eget framträdande av dem. Men jag kan verkligen inte förstå varför de över huvud taget släppte 'Made In Japan' för nog måste de väl ha vetat om att de hade det här materialet också när de bestämde sig för att släppa den? Och visst, den har en DVD också, det har inte denna - men det gör ju bara att den här blir desto mer onödig, vilket den ju också är med tanke på att den släpps så tätt inpå den föregående liveskivan (som, som sagt, släpptes bara några månader före denna - tre månader före för att vara exakt).

Jag kan inte säga att jag är ett fan, men jag gillar ändå Whitesnake live och jag har inte ogillat någon av dessa tre liveskivor som släppts den senaste tiden och jag ogillade inte heller 'Forevermore' som var den senaste studioskivan som släpptes men jag tycker ändå att varje livealbum som kommer bör följas av minst ett studioalbum innan det kommer ett nytt livealbum. Det handlar inte om någon form av bakåtsträvan när jag säger så, det är snarare liveskivorna som strävar bakåt eftersom de alltid har gamla låtar på sig, utan det handlar om materialtillgången - att få nya låtar att spela live och nya låtar att höra live. Kom det ingenting bra från studioskivorna så fine - det är inte som att varje skiva brukar finnas representerad i särskilt många etablerade bands liverepertoarer, någon brukar alltid hamna utanför av en eller annan anledning. Och skulle det vara två fantastiska inspelningar från samma turné så fine med det också! Men man kan väl hålla lite på det då?

'Made in Britain - The World Record' är en bra skiva som porträtterar Whitesnake i sitt esse: fulla av energi, dråpliga kommentarer av David Coverdale i mellanpratet och riktigt bra liveversioner av några av deras bästa låtar. Frågar du mig om några år kommer jag förmodligen inte bry mig om att det är tredje liveskivan på tre år och den femte på åtta år, men just nu, just idag när jag hör detta känner jag bara att okej - det är bra, men lite som med ELO: kom med något nytt istället!

Label: Frontiers Records
Tre liknande band: Magnum/Fair Warning/Pretty Maids