Recorded at Double Impact Productions
Edited, mixed and mastered by Peter Tjeerdsma and WD Glasjouver
Ed Segers - band photography

Released 2013
Reviewed 2013-06-26

vortigyn.be

Belgarna i Vortigyn skickade oss för ett tag sedan sin debut-EP ett alster med ett inte alltför spännande yttre. Dessutom i tre spår och med bara femton minuters speltid, det brukar vara ett sådant där jobbigt projekt att ta tag i eftersom en så kort EP tar precis lika lång tid att göra en recension på som ett längre album. Men Vortigyn är ett resultat av att folk från olika tidigare band förenar sina krafter för att skapa ett kvinnofrontat band. Jag gillar kvinnofrontad hårdrock, dock finns det mycket ointressant sådan.

Vortigyn är inte medlemmar av den mer gotiska klubben även om det finns vissa inslag av den med en vrålarsnubbe och sådant. Det är snarare rakare rockmusik med kvinnlig sång och medryckande refränger, en sångerska som låter som en klassisk rocksångerska. Hon har ganska bra röst får jag ändå tillstå. Dessutom har de en hyfsat bra ljudbild så här finns definitivt kvalité och potential. Hyfsat varierad karaktär på de tre spåren också, Words har till exempel ett talat parti och avslutningen är väldigt nedtonad i jämförelse med de första två spåren.

Lite kort för att verkligen komma in i och egentligen också för att lägga ned det idoga arbete vi lägger ned på recensionerna på, men jag gjorde det i alla fall som tack för att de postade en CD-skiva till mig. En bra CD-skiva dessutom. Kanske ingenting världsförändrande eller dramatiskt fantastiskt men en schysst lyssning hursomhelst. Jag gillar speciellt det inledande spåret, Words är också bra förutom det talade partiet som jag tycker är lite förstörande. Avslutningen får jag aldrig riktigt något grepp om, det känns som att det tar slut innan det egentligen börjar.

Så alltsom allt ett väldigt trevligt debutverk men kanske ingenting som kommer att gå till historien på något plan. Det är dock en trevlig introduktion till ett band som visar potential och som säkert har mer att ge vad tiden lider. Vortigyn kanske är ett bandnamn att lägga på minnet.

Label: Self Released
Tre liknande band: Evanescence/Lacuna Coil/Lullacry