Ångest (EP 2011)
Höst (2012)

Released 2013-11-04
Reviewed 2013-12-15

deathlust.net
art of propaganda

Omslaget på detta album från svenska Vanhelga vittnar inte direkt om sommar, känns mer som höst eller tidig vinter i södra Sverige. Dessutom kan man ju fundera på vad sommar har med black metal att göra, sommar är en ljus och positiv tid och inte deprimerande och tragisk som black metal tenderar till att vara, black metal är senhöst eller vinter om man ska årstidsbestämma genrerna. Så har Vanhelga missat vad det handlar om fullständigt? Det vet jag väl inte, det är svårt att avgöra eftersom jag har svårt att engagera mig i musik som denna.

Vanhelgas musik är ganska kall och depressiv och vad som förvånar mig när jag läser information efter att ha lyssnat ett antal gånger på albumet (som kallas EP trots över trettio minuters speltid) är att det är en person som spelar alla instrument och att de finns en sångtextförfattare listad. Det sistnämnda är väldigt märkligt eftersom lyriken ändå inte är hörbar förutom i något talat parti som jag ändå inte orkar lyssna till eftersom jag tappat intresset när det dyker upp. Det är ganska rå svartmetall med en produktion som inte direkt känns vare sig modern eller speciellt smickrande, sången är seg, raspig och grymtande samt fullständigt typiskt för dessa lågprissvartmetallare. Ingenting i Vanhelgas musik känns speciellt unik eller spännande, vi har hört allt förr och Vanhelga har även själv kastat ur sig en massa material de senaste åren som ni kan se om ni tittar på diskografin till vänster vilket betyder att vi hört det förr även från detta ”band”.

Ett tråkigt och segt album är detta, inte speciellt intressant på något sätt då jag tycker att alla aspekter av albumet är undermåliga och jag kan inte se något positivt alls med det. Visst du kan hävda att jag inte tillhör målgruppen och allt det där och du kanske har rätt, samtidigt har jag en väldigt bred musiksmak och om du tar en närmare titt på allt jag recenserat kan du se att det finns en uppsjö av olika genrer representerade bland mina höga betyg men visst jag föredrar musik som låter mindre som en garageproduktion än detta. De har trots allt fått relativt höga betyg runt om på nätet även om sju av tio på de flesta internetsidor brukar vara ett standardbetyg för allt som är medelmåttigt så man kanske inte ska dra alltför stora växlar av dessa men det finns ett par högre betyg också så de kanske gör något rätt för de som gillar sin musik lite omusikalisk.

Nej, det är inte speciellt somrigt och inte heller speciellt bra, kallt, segt och deprimerande osympatiskt, ungefär som en normal vinter i norra Sverige. Om du gillar sjävplågeri och inte somnar av monotont tuggande billigt producerad musik kanske detta är något för dig men tillåt mig att ställa mig tveksam till detta albums existens rakt av. Jag ser ingenting positivt med detta album, kanske att det inte tar mycket mer än en halvtimme innan jag kan byta till något bättre.

Label: Art of Propaganda/Against PR
Tre liknande band: Lifelover/Apati/Woods of Desolation
Betyg: HHHHHHH (2/7)