Andritsos Thodoris - drums

Destiny's Path (2008)

Released 2013-03-05
Reviewed 2013-02-16

valor.gr
pitch black records

Mod, det är vad dessa greker påstår sig ha när de kommer med sin andra fullängdare som kallas The Yonder Answer, anledning till varför den heter så kanske finns någonstans där borta. Ett album som andas power metal för den som har förmågan att analysera vad dennes ögon ser när den tittar på skivomslaget, logotypen känns också som något från den genren. När sedan pressinformationen talar om episkt och så vidare känns den saken ganska bekräftad tycker jag. Skivomslaget är snyggt men om jag hade gått i en skivbutik eller besökt en på nätet skulle jag nog bli ganska tveksam till denna dels på grund av namnet och sedan också på grund av de typiska power metaltitlar många av albumets låtar har, dock vet jag bättre än att döma en bok efter dess omslag.

I detta fall var dock denna bedömning helt korrekt då det låter som det ser ut, det inleds med ett intro av traditionell power metal stil för att sedan övergå i ganska typisk power metal. Det är dubbeltrampade trummor, det är lite episka undertoner, lite körer, några klassiska inslag och så vidare, ingenting som borde få någon som känner till genren att lyfta ett ögonbryn. Produktionen är knappast heller ögonbrynslyftande då den känns typisk för ett album som släpps i genren i dag, varken bra eller dålig skulle jag nog vilja säga. Även sången känns ganska typisk för genren, sångaren är inte speciellt bra men inte heller dåligt, överlag känns det som ett typiskt så kallat episkt power metal album.

Låtmaterialet är lite grann samma sak som produktionen, det är hyfsat bra låtar rakt igenom, ingen dålig och ett album som känns lättsmält och hyfsat välgjort. Ett hyfsat album helt enkelt, inget som engagerar mig något överdrivet men det är samtidigt inte direkt avskräckande så det är kort och gott ett godkänt album. Dess största problem kan förklaras i en klassisk sammansättning av ord, nämligen déjà vu. Det är inte dåligt på något sätt utan går alldeles utmärkt att lyssna på men för att verkligen underhålla måste det vara något mer än något som bara spelar på de traditionella elementen för klassisk power metal.

Episk power metal helt enligt receptet med element fastställda av mängder av band före dem och de gör ingenting direkt nyskapande med vad de gör och det de gör är inte bra nog för att verkligen stå ut bland alla miljoner band som redan finns i genren. Kort och gott kan vi väl beskriva detta album som ett för power metalfanatikern, för dig som tycker att du aldrig kan ha tillräckligt många album inom den genren. Valors andra album, ett bra men samtidigt ganska ointressant album.

Label: Pitch Black Records
Tre liknande band: Holy Knights/Heimdall/Helloween