Mix & mastering by V.O. Pulver at the Little Creek Studio in Switzerland
Cover artwork by Johannes Frauenhuber
Photo by Harry Daichendt

Released 2013-10-25
Reviewed 2013-10-30

tuxedo.at

Alpencore kallas tydligen genren detta band som av namnet att döma är välklädda. De är österrikare och deras musik har spelats in bland alptopparna och detta är deras debutalbum men de har ett självsläppt album och en sjuhelvetes massa konserter bakom sig. Deras smak gällande skivomslag är dock en helt annan sak, skivomslaget är riktigt tråkigt och ointressant och logotypen lämnar en del att önska. För att inte tala om namnet, Smoking är inget vidare namn på ett metalcoreband. Åtminstone enligt min smak, men namn, omslag och allt det där har inget att göra med det musikaliska som är en helt annan sak.

Alpencore, vad fan är det? Helt vanlig metalcore är vad det handlar om. Dödsmetall med hardcoreinslag, helt enligt en fastställd mall. Inget unikt, mycket energi och aggressivitet, inte så värst melodiöst och relativt tungt. Hygglig produktion, modernt och ganska välgjort men ingenting som känns varken bättre eller sämre än det mesta annat vi hört i genren. Föga överraskande, föga kreativt och det känns lite som vilket annat band som helst i genren.

Jag är ingen större fan av extremare metall överlag och kanske färgas mitt recenserande av den saken, men ni som läser Hallowed har nog ändå sätt att jag givit många positiva betyg till diverse metalcoreband som det är inget kategoriskt sågande. Och i ärlighetens namn anser jag att all musik som bara spelas enligt ett format är trist oavsett om man hittar på nya genrenamn för att göra det intressant eller ej. Detta är just ett sådant band, deras musik är hyfsat välgjord men ack så typisk för genren och allt ger den där känslan av att vi lyssnar på något som är skapat efter någon och inte av någon.

Om ni gillar Metalcore väldigt mycket kanske ni ska titta lite närmare på detta, annars kan ni lika gärna titta i en helt annan riktning. För mig kan inte ens covern på Jimi Jamisons I’m Always Here lyfta detta album, en sak ska jag dock säga, den hade fungerat bättre som ledmotiv för Baywatch.