Recorded & Mixed by Rolf Munkes
Produced by Rolf Munkes & Tribal

Released 2012-05-18
Reviewed 2013-02-07

tribal-rock.com
blacklight entertainment

Schweiz verkar ha ett gäng traditionella rockband av ganska god kvalité med Gotthard, Sideburn, Krokus och The Order för att nämna några. Tribal är ett annat av dessa band och I-Dentity som det senaste albumet heter är deras tredje i ordningen. Det har kanske vare sig den intressantaste grafiska utformningen eller namnet men visst ska man väl aldrig döma en bok efter dess omslag för tänk vad mycket kompetent musik man skulle missa om man hade den tanken. När det gäller Tribal så bildades bandet 2003 och debuten släpptes 2005 och det andra albumet 2009 så fansen har fått vänta tre år på I-Dentity, en ganska normal väntetid mellan album i dagens musikaliska värld. På dessa tre år har bandet lyckats skrapa ihop tretton spår och strax över timmen i minuter räknat, det är ganska mycket musik vi får att ta ställning till här. Det kanske är därför jag tagit tre månader på mig att lyssna på detta album innan jag fått till denna recension.

Det är ingen direkt komplicerad musikalisk uppenbarelse de bjuder på dessa schweizare men det är medryckande och hyfsat tung rockmusik, modern skulle jag nog vilja beskriva den som. Mycket energi har de också och de flesta låtarna har ett hyfsat högt tempo vilket gör dem medryckande och det är svårt att inte dras med i refrängerna som de sätter upp riktigt bra. Det känns i stort som ett väldigt väl genomarbetat och bra producerat album, ingenting revolutionerande men kompetent utfört och kompetent sammansatt. Jag skulle nog vilja beskriva det som en produkt av god kvalité och ett som återigen sätter den schweiziska hårdrocken på kartan.

Det är ett bra album skulle jag vilja tillstå, låtarna håller bra kvalité speciellt inledande spåret Eleven, andra spåret My Identity och det avslutande Past - Present - Future och jag borde kanske också nämna Die Kraft ist in Dir som också är ett skönt spår. Bäst är dock avslutande spåret vilket gör att det går att leva med den långa speltiden även om det kanske ändå blir lite grann i längsta laget att lyssna en hel timme på ett album som inte är överdrivet varierat. För mig är speltiden albumets största svaghet men tack vare en bra avslutning och inledning tillsammans med en överlag god musikalisk kvalité kan jag ändå stå ut med det och det tror jag att de allra flesta kan göra också.

Om du gillar rockmusik som inte krånglar till det tror jag att du kommer att finna detta väldigt intressant och väldigt spännande, jag kan bara lyfta på hatten och berömma dessa schweizare för deras mycket fina tredje album. De har onekligen lyckats skapa en mycket intressant musikalisk identitet med sin traditionella men ändå moderna rockmusik.

Label: Blacklight Entertainment
Tre liknande band: Deceit/Pump/Downspirit