Swan (Vocals on 7)

Produced by Xort (Drudenhaus Studio), Zoé (Studio Zoe H) & The CNK.
Band pictures by Andy Julia.

Released 2012-10-19
Reviewed 2013-02-10

thecnk.org/headquarter

I en minut är den här skivan skitbra! Sedan öppnar riksstollen Snowy Shaw munnen och förstör hela skivan Gadd Ist Gott, så heter första låten och den är nästan lika dålig som titeln, hade det inte varit för den första minuten som är riktigt skön och inbjudande.

The CNK är ett franskt band och 'Révisionnisme' är bandets tredje fullängdare och med på denna resa har de alltså Snowy Shaw som bidragit med sin närvaro på inte mindre än sex av albumets elva låtar. Med finns dessutom Prime och Swan och bidrar med sitt kunnande. Själva albumet är ett coveralbum och innehåller inte någon egenskriven låt - istället får vi verkligen fullständigt egentolkade versioner på låtar av Beasty Boys, Guns 'N' Roses, Leonard Cohen, Slayer och Impaled Nazarine (för att nämna några). De enda låtarna som låter någorlunda lika sina original är nog Weißes Fleisch av Rammstein och I Am The Black Wizards av Emperor, men The CNKs electo-metal är egentligen inte överdrivet lika dessa heller.

Även om jag tycker det mesta låter väldigt mycket skit på 'Révisionnisme' - speciellt allt som Snowy Shaw finns med på - så finns det också delar som låter ganska bra. De har en stor ljudbild med nästan pompösa, orkesterliknande elektroniska inslag över sig och även om det är tungt och rått är det ändå ganska snyggt och välspelat. Hyfsat melodiöst också. Men långt ifrån hela vägen. Och visst tycket jag att det låter bra, ibland, men långt ifrån hela vägen igenom. Framförallt tycker jag sången låter väldigt besynnerlig och i synnerhet tycker jag alltså att Snowy Shaw mest bara bidrar med negativ påverkan på låtarna. Det är en form av aggressivare industriell historia detta, som en viss könsobestämd amerikan blandat med perversa tyskar - ni vet säkert vilka jag syftar på. Tyskarna finns även representerade i coverlistan. Om ni inte vet vad jag syftar på så tänk mycket tyngd, en industriell känsla med ganska smutsig elektronisk ljudbild, nerdistade gitarrer och psykadelisk sång.

Révisionnisme' är en coverskiva, så förvänta er inga mirakel med den även om jag tycker de gjort ett ganska bra val av låtar och skivan känns långt ifrån både plagiat och slakt på originalen. Överlag lyckas de ganska bra med att anamma låtarna och göra något eget av det, med några undantag här och var naturligtvis. Det går att lyssna på, stundtals även med ett visst intresse, men helst av allt väljer jag nog någonting annat före detta.

Label: Self released/Season of mist
Tre liknande band: Anorexia Nervosa/Marillyn Manson/Rammstein