Cover art by Fredrik Aaro and Johan Norström

Released 2012-03-29
Reviewed 2013-04-03

Artikel om Terrortory från 2012

terrortory.com
discouraged

Först kom absolut ingenting, sedan kom absolut ingenting mer, därefter kom efter många år ett debutalbum kallat The Seed Left Behind och nu inte alltför långt efter det kom denna EP som släpptes i digital form för ett par dagar sedan. City of Ghosts är namnet på detta andra verk från Terrortory, ett verk som till en början var tänkt som ett experiment i musikskapande på avstånd. De olika instrumenten och sången spelades in på olika platser i Sverige men snart insåg bandet att detta experiment var för bra för att förbli ett sådant och nu har vi alltså att se Terrortorys andra verk. Det första som slår mig är förstås att framsidan är väldigt annorlunda från debutalbumet, mestadels vitt och lite teknologiskt skulle jag vilja framhålla. Kanske en illustration av konceptet bakom EPn som rör sig kring avfolkning, storebrorssamhället och allt sådant i en isolerad stad. Det är inte en koncept-EP som sådan men lyriken kretsar kring sådana teman som jag just nämnt.

Fyra spår och 21 minuter får vi på denna spöklika EP, en EP som är ett logiskt steg framåt sett från debuten. Det är melodiös dödsmetall som generellt kan beskrivas som göteborgsdöds men det finns mer än så där med avantgardistiska inslag. Dessutom är sången ganska varierad om än mindre än på debutalbumet, det är också mer svängigt än det är brukligt för ett göteborgsdödsband. De fyra spåren bjuder på hyfsad variation och en stor dos av energi, samtidigt är det bara fyra spår så det är ändå inte så mycket du får. Vad du får är musik producerad riktigt väl, så du får en kvalitetsprodukt i denna lilla EP.

En kvalitetsproduktion och en kvalitets-EP om du är fan av bandet, eller genren. Det är åtminstone vad jag tycker, det är fyra riktigt starka spår och det är en EP som är kul att lyssna på. Däremot tycker jag att det känns lite snålt med fyra spår, och dessutom tycker jag att EP-formatet inte riktigt erbjuder den där helhetskänslan jag önskar. Musik som denna är bäst som en helhet, som ett album. På ett sätt är det lite grann ett släpp som väcker frågor: är det en försmak av vad som komma skall? kommer de att fortsätta släppa EPs på detta sätt snarare än album? Pressinfon säger inte så mycket om den saken så frågan är i luften som de säger där de pratar engelska. Om det är en försmak för ett kommande album får jag definitivt säga att jag väntar otåligt redan nu.

En bra EP, men lite för kort för att verkligen fungera fullt ut. Så tycker jag att man kan sammanfatta denna andra skapelse från Terrortory. Om detta är en förevisning om ett kommande album, då lär vi få se något alldeles fantastiskt så vi får hoppas att den nyfunna fliten håller i sig för Terrortory.

Label: Discouraged Records/Infektion PR
Tre liknande band: Dark Tranquillity/At the Gates/In Flames