Felix Borg - Drums, Bass, Percussion & Keys

Recorded, mixed and mastered by Christoffer Borg in his own studio

Released 2013-01-18
Reviewed 2013-01-16

soundcloud
metalheaven

Den svenska brödraduon Taste släpper sitt debutalbum i dagarna och det är ett smakfullt album om vi ska tro bandnamn och titel som båda är precis samma sak. Det är en självinspelad historia vi får av detta band som från början mest var tänkt som något att göra vid sidan om, så blev dock inte fallet och nu får vi alltså se deras debutalbum som finurligt nog heter Taste. Jag måste säga att jag inte riktigt tycker om namn som Taste av skäl jag angivit i flera recensioner tidigare och då speciellt inte när de döper albumet till bandnamnet, det är inte enkelt sökbart på internet vilket gör efterforskningarna mer besvärliga och tidskrävande vilket förstås går ut över hur många skivor jag hinner recensera. Nåväl, det är inte det som är huvudfrågan, den är istället: är Tastes debutalbum något att ha?

KOR beskrev någon genren som, Keyboard Oriented Rock som skall vara en antagligen nypåfunnen variant av AOR vilket väl stämmer överens med bandets musik. Det är väldigt melodiös rock med medryckande refränger och melodier som i väldigt stor utsträckning drivs av keyboards. Det är ett inte alltför varierat album vars elva spår kräver 42 minuter av din tid, och överlag är det ett album som känns ganska kvalitativt och framförallt väldigt väl producerat trots att det är inspelat och fixat i en hemmastudio. Nu sägs det förstås dock ingenting i pressinformationen om hur Christoffer Borgs studio ser ut men det är ändå väldigt kompetent genomfört speciellt med tanke på att det bara är en duo personer som stått för allt kring detta album.

Det är också ett bra album med genomgående kvalitativa låtar som underhåller, kanske att man kan kalla det lite tamt och återhållet för jag saknar det där lilla extra drivet som förvandlar en välgjort album till ett riktigt bra sådant. Tempot är ofta ganska lågt känns det som och framförallt saknar de lite tyngd bakom låtmaterialet, men visst är det riktigt underhållande och bra att lyssna på, dock inte så bra att det verkligen griper tag i mig eller står ut i den mördande konkurrens som AOR-genren konstant har att erbjuda. Onekligen finns där en enorm potential i Taste och jag tror att med lite mer pondus och tyngd kan de förvandla sin bra musik till något fantastiskt.

Taste är ett bra album inget snack om den saken men det saknar det där lilla sista extra som gör ett bra album till ett av de där grymma albumen varför mitt betyg stannar i mitten av vår betygsskala. Men gillar ni sådan musik kommer detta säkert att tilltala ganska mycket för visst tusan är det väldigt bra gjort men sångaren behöver hitta lite mer kraft att lägga bakom sin sång och bandet bör variera sig lite mer och kanske även få in lite mer kraft och tempo i sin musik. Dock ett bra debutalbum och definitivt en försmak av något som kan bli riktigt bra, lägg namnet Taste på minnet.

Label: AOR Heaven/Germusica
Tre liknande band: FM/Giant/White Lion