Ted Poley

Mix and Mastering by Dennis Ward

Released 2013-01-25
Reviewed 2013-01-24

taintednation.co.uk
soundcloud

Ett skrämmande album är vad brittisk-svenska Tainted Nation erbjuder oss musikfanatiker i och med sitt debutalbum, ett debutalbum av ett gäng erfarna musiker skall nog trots allt tilläggas med tanke på medlemmarnas gedigna meritlista. Ett album som med andra ord borde erbjuda allt som vi kan önska, men erfarenhet är inte lika med kompetens, det är något jag lärt mig under lång tid. Vad ska vi då annars tillägga om dessa herrar som släpper debutalbumet i morgon? inte mycket egentligen då bandet formats av sångern Newdeck och gitarristen Nash och sedan har de rekryterat resten av bandet efter hand, inget spektakulärt där helt enkelt och inte heller att de gjorde några spelningar öppnandes för Vega och Electric Boys känns särskilt viktigt i sammanhanget det får helt enkelt bli det musikaliska istället för att omslaget känns också urtrist.

Rock 2013 skrivs det i pressinformationen, inte helt fel med tanke på att det är rockmusik som släpps 2013. Det skall vara en blandning mellan hårdrockrock, AOR och power metal, det låter ju både dramatiskt och roande sådär på förhand. Det är ganska traditionell hårdrock tycker jag, med mycket energi och en medryckande framtoning. Dock ett album som inte bjuder på en alltför omväxlande karaktär då alla låtar är ganska lika varandra, det är dock bra producerat och ljudbilden imponerar men när man har Dennis Ward bakom rattarna känns det faktiskt ganska logiskt att så är fallet. Vi får annars från bandet ett dussin spår som tar dig 47 minuter att lyssna igenom, inte ett överdrivet långt album med andra ord. Men är det något att ha?

Jodå, det tycker jag nog att man kan tycka. Det är inte överdrivet hårt eller så men det är ganska medryckande och energiskt med refränger som ofta rycker med väldigt mycket. Samtidigt är det rätt så identitetslöst och känns ganska vanligt så det blir inte minnesvärt trots så många roliga låtar som det ändå finns på albumet. Sången är inte heller alldeles lysande, den fungerar bra men är definitivt ingenting som imponerar. Ett habit och solitt album helt enkelt, Tainted Nation gör det bra men de imponerar inte.

Jag hittar inget favoritspår på detta album, det är en ganska jämntjock historia som aldrig lyfter men samtidigt görs inte heller någon störtdykning så vi kan konstatera att utan någon form av utstickande material hamnar också omdömet ganska lätt i mitten och så också i detta fann. Tainted Nation gör en schysst debut men det är inget som riktigt griper tag i mig och den kvarvarande känslan när jag lyssnat klart på detta album är att det inte riktigt når fram. Det är bra men når inte hela vägen antar jag att man kan sammanfatta det hela.