Jinxx
Roy Z
Brent Woods

Released 2013-03-22
Reviewed 2013-03-16

sebastianbach.com

Det börjar nog bli lite tjatigt att höra mig gnälla på liveskivor vid det här laget, men det kan inte poängteras nog många gånger - liveskivor är tråkiga! Liveskivor är bara intressanta när skivan i sig fyller en poäng, vilket är när liveshowen i sig är så pass ovanlig att den är värd att dokumentera. Anledningen som gör den värd att dokumentera kan vara väldigt olika - att bandet normalt sett aldrig gör liveshower är t.ex. en anledning, att bandet gör något specialspelning med udda gästartister kan vara en annan och att bandet har ett stort jubileum och aldrig tidigare släppt en liveskiva kan vara en anledning också. Sebastian Bach har släppt två livealbum redan - ett med Skid Row och ett solo (även om det senare innehöll mer eller mindre bara Bachs Skid Row-låtar, nu spelade med hans liveband). 'Abachalypse Now' är dock inget trendbrott.

Detta är alltså det tredje livealbumet av Sebastian Bach och även om detta innehåller några sololåtar är det ännu ett livealbum med Bach som består av i huvudsak hans Skid Row. Albumet är inspelad på två olika spelningar under förra året och spelar du DVDn får du även en tredje spelning. Det omedelbara bekymret som jag känner är dock att det är väldigt mycket dejavu mellan CD1 och CD2. Sju av låtarna på CD-varianten finns på båda skivorna och på sista konserten på DVDn är det bara en låt som inte finns på någon av konserterna som även är med på spelningarna på CD-skivorna. Det är ju naturligtvis inte exakt likadana låtar med tanke på att de är inspelade live vid olika tillfällen så lite annorlunda låter de naturligtvis, men inte så att man känner "Åh! Kunde man göra den här låten på det här sättet också?!" eller något i den stilen. Hade jag inte vetat att de var inspelade vid två olika tillfällen hade jag aldrig gissat på det över huvud taget, även om det finns några märkbara skillnader och det kan jag säga för jag lyssnade igenom skivan några gånger utan att läsa informationen och reflekterade då aldrig över hur annorlunda låtarna på de två skivorna lät. Det var väl mest att han slutade säga "We're in fucking France!" och andra liknande franska uttryck på CD2 som antydde det.

Låter det bra då? Nja, inte så värst, faktiskt. Visst kan Bach sjunga, men på 'Abachalypse' känns det mest som att han bara skriker. Han gör nya låtar, Skid Row-låtar och äldre egna men så värst bra låter varken Bach eller bandet. Varför han/skivbolaget kände att det behövdes två (eller tre) varianter av i stort sett samma set-list har jag svårt att förstå och varför skivan över huvud taget behövdes är nästan ännu mer obegripligt. Bach har släppt två soloskivor sedan Skid Row och på den tidigare liveskivan fanns det fem nya studiolåtar så det är inte som att han varit överdrivet flitig på skivfronten och hade en gigantisk uppsättning nya låtar att presentera. Och eftersom det är så många låtar som dessutom är lika får vi dessutom bara 13 låtar på 'Abachalypse' - om än att vissa av dem kommer 2-3 gånger i (inte allt för) olika versioner. Så vad var egentligen poängen? Åtta av dessa 13 ([inte allt för] olika) låtarna är dessutom Skid Row-låtar, merparten från bandets självtitulerade debut - dessutom. Så 2/3 av låtarna är inte ens nya och räknar vi i faktiska spår blir andelen ännu värre då merparten av låtarna som förekommer två eller tre gånger till råga på allt är Skid Row-låtar (19-9 är den faktiska fördelningen på DVDn och 14-5 på CD-skivorna). För mig är 'Abachalypse' ett fullkomligt mysterium av oförklarligheter för ska vi göra den ännu mer onödig än att vi får åtta gamla Skid Row-låtar som spelas 2-3 gånger i olika livesammanhang - och fem nya sololåtar - är det bara att konstatera hur fem av dessa 13 (olika) spår även var med på Bachs första liveskiva solo, alltså närmare 40%. Min helt uppriktiga åsikt är därför att jag verkligen inte ser någon som helst poäng med skivan över huvud taget.

Finns det ingenting bra med skivan då? Nej, inte direkt. Inspelningskvalitén är inget vidare, på sin höjd okej, och framförandet känns inte heller som det bästa jag kan tänka mig från varken band eller Bach - i synnerhet inte från Bach som (som sagt) mest bara skriker sig genom skivan utan vare sig känsla eller större inlevelse. Jag tycker normalt sett att Bach är en bra artist och det är uppenbarligen fler än jag som tycker med tanke på att han sålt över 20 miljoner skivor (de flesta av dem med Skid Row dock), medverkat mycket i TV och även uppträtt på Broadway flera gånger men 'Abachalypse' innehåller ingenting som jag känner mig lockad till att höra mer av. Skid Row-låtarna är alla bättre i sina originalutföranden, Bachs egna låtar är även dem bättre i originalutförande och livekänslan går mig helt förbi när jag lyssnar på skivorna. Om det är annorlunda på DVD-utgåvan kan jag som vanligt inte uttala mig om eftersom albumvarianten är den variant vi, som vanligt, får hushålla med.

Kanske kan Bach förklara för mig varför den här skivan är nödvändig i den intervju vi hoppas få till om några dagar, men i nuläget tycker jag mest att det här var 99 bortkastade minuter av mitt liv och att spela den sex gånger till förändrade inte den ställningspunkten det minsta. Jag tycker faktiskt inte ens den är värd pengarna om du samlar på Bachprylar. Det sägs vara en gåva för fansen, jag tycker det snarare känns som ett stort långfinger rakt upp i ansiktet på dem.

Label: Frontiers Records
Tre liknande band: Skid Row/Guns 'N' Roses/Crazy Lixx
Betyg: HHHHHHH (2/7)