Matthew Jones - Vocals on track 8

Artwok by Coma Graphics
Mixed by Daniel Haniß of dhTone-studios

Released 2013-06-14
Reviewed 2013-06-01

bastardized

Ett eller två? det var definitivt frågan för mig efter att jag kämpat mig igenom detta album ett par gånger, sämre skräp får man definitivt leta efter. Jag tyckte att bandets debut EP Affliction var mindre bra men att den åtminstone på något sätt gick an men detta är rakt av dåligt från första ton till sista ungefär 37 minuter efter den första.

Det smattras trummor, det spelas gitarr i högt tempo med massor av dist och säkerligen ett stort förråd brutna strängar. Det gormas ohörbart från start till mål med en sångare som är bland det sämsta jag hört i deathcore/metalcore/harcore vad man nu ska kalla genren eftersom det är mest oljud ändå så det är ganska svårt att sätta en genrebetäckning på det. Ungefär som att försöka etiketter ljudet av en slagborr mot betongvägg, är det heavy metal?

Men finns det inte något förlåtande drag? Nåväl, ljudbilden är helt okej, det är rätt bra producerat helt enkelt och hade de haft en sångare som kunde sjunga och de hade tagit sig tid att analysera lite grann hade de kanske kommit fram till att det hade kunnat bli ganska bra om de hade dragit ned tempot lite och om de hade försökt ha en sångare som istället för att bara grymta ohörbart faktiskt fick ur sig riktiga ord.

Inledande titelspåret är det minst dåliga på albumet, det har lite lägre tempo och växlar tempo på ett bra sätt, synd bara att sångaren låter som skit. Nu tillhör jag antagligen inte målgruppen för Science of Sleeps musik så givetvis kan inte mitt omdöme tas för alltför pålitligt för den som tillhör målgruppen men sanning å säga måste vi väll ändå konstatera att den målgruppen är en ytterst liten klick av de som lyssnar på den musik vi skriver om här på Hallowed och de allra flesta lär instämma i att detta är ett riktigt dåligt album som vi hade varit lyckligare av att inte ha hört.