El Friede

Mix and mastering by Jan Vacik at Dreamsound Studios, Munich
Cover artwork by Season Zero

Released 2013-07-26
Reviewed 2013-08-08

schwarzerengel.info

En svartare ängel får man kanske leta efter, det verkar onekligen som att den förebådar en antågande apokalyps. Från den brinnande himlen dyker mörka korpar mot marken, kanske står de bakom elden som svarta domedagsänglar, kanske är det något annat som står bakom denna mörka brinnande värld. Är det kanske global uppvärmning som är boven i dramat. Men låt oss strunta att analysera sönder titel och omslag, det tyska bandet är i studion ett enmansprojekt där en man står bakom allt, Dave Jason kallas han och till sin hjälp har han ett liveband när Schwarzer Engel står på scenen framför sina fans.
In Brennenden Himmeln är Schwarzer Engels tredje album, de har också två EPs bakom sig. Allt detta sedan debuten 2010, det kan sägas vara ganska flitigt att hinna få ut så mycket material under så pass kort tid. Denne Dave är onekligen både kreativ och flitig, och han verkar uppskatta det tyska språket eftersom musiken framförs på just det språket.

Så, gotisk och mörk metall på tyska är vad det handlar om. Det påminner om mycket annan musik i genren och varierar mellan lite mörkare ondskefull musik och lite skön standardgotisk sådan. Bra producerat album. Dock måste jag tillstå att det inte direkt erbjuder något som vi inte hört förr så jag tycker nog att vi kan säga att detta inte är intressant ur en nyskapande aspekt. Ljudbilden är snygg, sången är bra, musikaliteten håller god kvalité så detta album har mycket att erbjuda den som vill lyssna. Tretton spår och en speltid på knappa 53 minuter, digipakversionen har dessutom ett bonusspår så då får man över 56 minuters speltid. Om du gillar att få mycket musik för pengarna antar jag att detta är väl värt pengarna. Det är ett kvalitativt album sett till produktionen.

För er som hörde EPn Schwarze Sonne finns det ett par spår ni känner igen redan, det finns dessutom ett flertal ytterligare bra spår förutom de två spåren som vi fick på Schwarze Sonne. Det är ett bra album men ingenting som verkligen griper tag i mig, det känns lite väl mycket som att jag hört det förr, tyvärr erbjuder inte Schwarzer Engel speciellt mycket i form av unika, personliga inslag. Att det är bra gjort gör dock definitivt albumet väl värt att titta närmare på för jag kan inte säga speciellt mycket negativt om det. Dock måste vi tillstå att albumet är lite i längsta laget för att vara riktigt tillfredsställande. Jag skulle nog ha velat se lite färre spår och kanske också en lite mer våghalsig och direkt infallsvinkel mot den mörka gotiska metallen. Jag tycker att första spåret som också råkar vara titelspåret gör just det men efter detta finner jag inte mycket som tilltalar alls lika mycket. Albumet startar bra och fortsätter i en jämnmörk ton fram tills den slutar nästan en timme efter den börjar.

Gillar ni band som The Vision Bleak, Eisregen, Rammstein eller något band ur göteborgsdödsgenren så skulle jag vilja påstå att detta definitivt är ett album väl värt att titta närmare på. Jag gillar det, men inte så mycket att jag hoppar höga glädjeskutt när jag hör det. Kort sagt: ett bra album som definitivt bör tilltala dig som uppskattar gotisk metall av den mörkare skolan.