Beppe “Beps” Montuori - Drums

Ready for the Show (2011)

Released 2012-11-13
Reviewed 2013-05-19

sange.it
street symphonies

Sångaren i detta band kallas Sange, därav bandnamnet eftersom han verkar vara lite av huvudpersonen och sägs vara en talesman för klassisk hårdrock. Han nämns som ex sångare i bandet Tarchon Fist, ett band jag är säker på att de flesta av er som läser har hört talas om. Bandet föddes annars 2010 och släppte 2011 sin debut, i slutet av 2012 kom sedan detta korta album eller denna väldigt långa EP beroende på vem du frågar. Jag kallar den för ett album, så det får bli bandets andra album helt enkelt. På detta har de klämt in en Kisscover och sex andra låtar och de uppnår därmed en speltid på strax över trettiotvå minuter, ett kort album.

Klassisk hårdrock, rakt på sak utan trams. En klassisk rocksångare och klassisk rocklyrik, men ändå inte enbart en tripp längst nostaligigatan utan där finns moderna inslag som en välputsad produktion som dock behållit lite smuts i hörnen. Det är enkla låtar som bygger på starka refränger och minnesvärda riff. Det känns väl genomarbetat för att kunna tilltala lyssnaren från första genomspelningen och sedan hålla denna intresserad genom ytterligare antal genomspelningar eftersom du inte direkt tröttnar på låtarna. Spår fyra och fem är kanske inte de mest minnesvärda dock. De är lite väl stereotypa för klassisk hårdrock, resten av låtarna har desto mer och covern är i mitt tycke klart bättre än originalet. Hyfsat variation och med en låt på italienska som avslutning finns det egentligen inget att anmärka på när det gäller den saken.

Ett välgjort album, med fem starka spår och två hyfsade spår. Det är underhållande från start till mål, det tar inte tre dygn att spela sig igenom, detta album är definitivt vad ett klassiskt album inom klassisk hårdrock ska vara. Mycket energi och tempo men ändå utrymme för lite mer finstämmiga tongångar, en mycket fin balans tycker jag att de har. Det är varierat nog för att intressera hela vägen även om två spår lite mitt i är ganska intetsägande. Riktigt kul att de avslutar på italienska tycker jag, det är lite för lite språkvariation i dagens musik. Sa jag föresten att sångaren är mycket kompetent och att musiken känns ganska centrerat kring sången? nu gjorde jag det i alla fall.

Bäst är nog sjätte spåret Sea of Sadness, första spåret och det avslutande. Där har du en trio låtar som imponerar, speciellt om du gillar genren i fråga. Nja, mer behöver jag nog inte konstatera egentligen, det är ett bra album som definitivt bör tilltala alla er som gillar gammal hederlig hårdrock som fräschats upp med hjälp av den moderna teknik vi har idag. Utan tvekan en kul bekantskap som jag kan rekommendera till fans av klassisk hårdrock eller till er som är trötta på metalcore eller annan vrålsångsmetall som tycks invadera hårdrocken idag. Väl godkänt för Sange och hans kamrater.

Label: Street Symphonies Records/Andromeda Dischi
Tre liknande band: Tarchon Fist/Kiss/Shotgun Revolution