Artwork by Jobert Mello
Video directed and edited by Denis Rizikov & Alexander Gurevich

Released 2013-02-26
Reviewed 2013-01-31

redrose.co.il
scarlet records

Nyligen var det en vild ros, nu får vi en röd ros som står precis vid randen av en större förändring, ett spännande omslag har fått pryda detta album som ser dagens ljus på skivhyllorna i slutet av februari. Det är det andra albumet av detta israeliska band som onekligen måste sägas vara flitiga med tanke på att de föddes 2010 och släppte debuten 2011 och nu i inledningen av 2013 ser alltså bandets andra album dagens ljus. De har med sig trumslagaren från Orphaned Land som takthållare på detta album och det nämns melodiös rock, pomp, metal och diverse annat för detta album som producerat av den välkände dansken Tommy Hansen.

Det bär Hansens fingeravtryck i ljudbilden med den klara melodiösa, riktigt snygga touch som denne dansk brukar sätta på sina album. Det är i gränslandet mellan melodiös metal och pomprock/AOR och lite sådär, det är ett album som inte riktigt trillar ned i ett fack och dess låtmaterial är ordentligt varierat över de åtta spåren. Jag kommer ganska ofta att tänka på danska Royal Hunt när jag lyssnar på detta album då ljudbilden speciellt i keyboardinslagen påminner extremt mycket om nämnda band och det trots att Hansen inte fingrat på Royal Hunt så vitt jag kan minnas. Men om vi ska sluta jämföra med danskar kan vi också konstatera att det är väldigt medryckande musik vi får på detta album och det är svårt att inte vilja sjunga med i vissa refränger, det finns också ett par ballader bara för att blanda ut det lite. Ett mycket välproducerat och snyggt album ljudmässigt kan vi utan tvekan säga att det är.

När det gäller låtmaterialet finns verkligen ingenting att klaga på, de gör allt på ett riktigt bra sätt, alla låtar är bra och det är helt klart ett trevligt och underhållande album som jag gärna lyssnar på både en och två gånger. Sångaren är väl sisådär men i detta sammanhang fungerar han faktiskt riktigt bra ändå och speciellt när han inte letar sig upp i de högre registren. Om jag ska klaga på något är det just sången men också att det inte riktigt finns någon hundraprocentig hitlåt vilket känns lite synd dock måste jag framhålla avslutande balladen Seize the Day samt Alone In the Night som båda är riktigt vackra spår som definitivt bidrar till att göra detta album till ett ganska minnesvärt sådant.

Om ni uppskattar melodiös rock/hårdrock tycker jag definitivt att ni ska ta er en närmare titt på detta album för att det är ett riktigt bra album och det är väl värt att titta närmare på för den som är fanatisk för genren. Dock är det nog ett album jag tror att de flesta borde uppskatta även om det inte är speciellt tungt eller så, det är bara riktigt bra. Så fånga dagen och unna er en genomspelning av detta väldigt trevliga album. Jag kommer definitivt hålla ögonen på dessa israeler i fortsättningen.

Label: Scarlet Records
Tre liknande band: Royal Hunt/Deep Purple/Stryper