Jenny Pejler (Composer)

Released 2012-11-01
Reviewed 2013-03-04

prettysolitude.com
precious elsa music

"Vad fan är det jag lyssnar på egentligen?"

Den exakta frasen yttrade jag faktiskt medan jag lyssnade på Pretty Solitude under en av mina genomspelningar av 'Hollow' och det var troligtvis inte den känsla Pretty Solitude strävade efter att ge den som lyssnar på deras skiva. Tyvärr är det dock så att ju mer jag lyssnar på 'Hollow' desto mer är det precis så jag känner: vad fan är det här egentligen?

Pretty Solitude är någon form av blanding mellan jazz, pop, rock och lite punk nästan. Det är inte riktigt den typen av musik jag normalt ägnar mig åt och kanske är det så att jag är alldeles för trångsynt och inte tillräckligt öppen för den här typen av musik? Kanske, man ska aldrig utesluta något även om jag knappast är den som normalt brukar anklagas för att vara trångsynt och inte tillräckligt öppen när det kommer till musik. Jag älskar musik - all form av den (så länge det är bra) men jag kan inte förmå mig att säga att jag ens tycker Pretty Solitude är okej. Jag hör inte ens någon direkt potential att bygga vidare på - det känns bara allmänt dåligt i mina öron.

Förmodligen har jag nu gjort mig fyra nya ovänner i medlemmarna från bandet och kanske även några av bandets fans men må så vara, jag kan inte hjälpa att jag tycker det här låter rent utsagt illa. Det är oharmoniskt, sången är gräslig och skär i märg och ben, mixning och produktion påminner mig om en gammal industrilokal eller möjligtvis skåpet i köket där man förvarar kastrullerna och musikaliskt är det ointressant. Jag tvekade länge om jag över huvud taget skulle publicera denna recension alls med tanke på att jag förmodligen kommer göra vissa rätt besvikna när jag säger det jag säger men jag har fått albumet, jag förväntas recensera det och det är inte mitt fel att skivan låter så här. Så tyvärr.

Musiken känns mest rotad i någon form av 70-talsstuk och förmodligen är skivan anpassad efter vilken budget de hade - de försökte inte göra en episk, storslagen popskiva eftersom de ändå inte kunde. Förmodligen heller inte ville. Visst är det långt ifrån vardagsmat att få en skiva som detta och det är i alla fall något som är positivt med 'Hollow' - den är inte den vanliga skåpmaten. Men utförandet kunde ha varit så mycket bättre i min värld.

'Hollow' fungerar inte alls för mig, det är en skiva jag spelat alldeles för många gånger redan nu. Jag tvivlar på att det blir särskilt många gånger fler.