Produced by Alessandro Del Vecchio
Recorded, mixed & mastered by Alessandro Del Vecchio at Ivorytears Music Works, Italy
Arranged by Frédéric Dechavanne, Sébastien Montet & Alessandro Del Vecchio

Released 2013-04-12
Reviewed 2013-04-04

avenue of allies

En duo från den franska huvudstaden har slagit sina påsar ihop med några internationellt välkända musiker som Alessandro Del Veccio som vi känner från ett helt gäng album vi recenserat här på Hallowed. Det är dock fransmännen som är de ledande karaktärerna bakom detta band som fyndigt nog kallas Paris. Jag antar att ni kan ana varthän det barkar när det gäller det musikaliska innehållet, med namn som Robert Säll, Steve Newman, Alessandro Mori förutom Del Veccio på gästlistan bör det inte vara någon större gåta att klura ut. Eller?

Nej, det handlar om AOR precis som ni trodde. Melodiös rock med tydliga refränger av medryckande karaktär, mycket keys och allt det där som är brukligt inom genren. Det är inget som direkt skiljer dem från det mesta andra i genren och jag skulle vilja påstå att Paris befinner sig någonstans i den väldigt breda mittfåran av AOR. Elva spår avhandlas på trekvart, de är hyfsat varierade dessa spår och är ungefär som är brukligt för genren, inget som direkt överraskar någonstans kan man väl säga. Väl producerad, snygg ljudbild har albumet och det känns ganska kompetent genomfört.

Det är kanske inte det mest unika album jag hört men samtidigt går det inte direkt att förneka att det håller en ganska god kvalité. Sköna medryckande låtar, skönt driv, hyfsad såg och överlag ett album som ger en positiv känsla. Inte alltför nyskapande precis och inte heller något som inte hörts förr så har du hört mycket AOR är väl kanske frågan om det är en nödvändig investering eller ens ett album nödvändigt att sätta sig in i. Självklart hade jag velat ha ett album som bjuder på något mer och inte samma sak som vi hört så många gånger tidigare. Det blir mer som en stunds underhållning mer i brist på annat än ett val man gör för att det är det bästa man kan tänka sig för tillfället.

Paris är inte alls dåliga på något sätt, de är tvärtom bra och känns väldigt kompetenta inom vad de gör. Problemet är bara att vad de gör görs av väldigt många band och har gjorts så under många år dessutom. Det finns väldigt många liknande album idag och Paris har inte direkt något som särskiljer dem från dessa, deras debutalbum är bra men inte så bra att någon kommer att hoppa höga glädjeskutt. Å andra sidan kommer ingen att hoppa från Eiffeltornet heller så i slutändan säger vi att Paris har gjort ett hyfsat debutalbum.

Label: Avenue of Allies/Germusica
Tre liknande band: Lionville/Hardline/Work of Art