Shadows of Forgotten Ancestors / Carpathia (split 2008)

Victoria Dzubenko - Vocals (Track 5)

Al.Ex {Mayhem Design} - Layout, Artwork

Released 2013-03-04
Reviewed 2013-09-02

svarga

Hedningaland, kan det vara Ukraina? Det är åtminstone därifrån som bandet kallat Paganland kommer. Detta är deras första album, de har en demo och en split med ett annat band på meritlistan sedan tidigare. Wind of Freedom heter albumet, frihet som är något sovjetstater sällan brukar åtnjuta i någon större utsträckning. Jag vet inte hur det politiska läget är i Ukraina dock så de kan ju vara ett undantag som bekräftar regeln.

Deras musik beskrivs som pagan metal och det är väl inte helt fel med tanke på svartmetallelement som blandas med folkmusikaliska inslag men det finns en större inblandning av musikaliska stilar än så. Det är doomiga inslag, power metalinslag och så vidare. Ett hyggligt varierat album dessutom och inte så långt. Välgjort tycker jag också att det är, ljudbilden är ganska snygg även om jag tycker att keyboards fått ta förarsätet lite väl mycket i många delar av albumet. Sången är på slaviska och det är definitivt albumets största svaghet, tillsammans med en ganska tråkig sångare.

Wind of Freedom är ett hyfsat album, sångaren och sången är dålig och jag tror att det till stor del beror på språket som inte lämpar sig till musik. Slaviska språk är inte musikaliska. Överlag är ändå albumet bra, låtarna tycker jag fungerar bra och jag funderar på om det inte hade varit riktigt intressant om det sjungits på tyska, franska eller engelska nu blir det dock en aning anonymt och jag har svårt att se hur detta band ska kunna märkas i den flora av pagan metal band som faktiskt redan existerar.

Jag måste också säga att de återigen lämnar mig funderande kring varför man väljer att sjunga på språk som detta, sång på ryska eller ukrainska eller vad det nu är lämpar sig helt enkelt inte för att sjunga på. Det låter dumt, det låter trist och det låter framförallt väldigt ointressant. Jag förstår inte varför så många album från de forna sovjetstaterna ska sjungas på dessa språk, varför kommer dessa fram till oss här i Europa? hur ofta hör vi band som till exempel sjunger på finska som också är ett direkt olämpligt sångspråk?

Nåväl, jag ger detta album godkänt med viss reservation, det är ganska bra men språket är avtändande så att det räcker och blir över. Bäst är femte spåret och titelspåret som båda fungerar hyfsat bra men samtidigt lyfter aldrig albumet utan det blir kvar på en hyfsat nivå som är ungefär i nivå med medel. Det finns spår av potential hos detta band, de har en del väldigt bra idéer men frågan är om de kommer att släppa språket och gå i den riktningen. Om du gillar rysk musik kanske du kan tänkas gilla detta, det är inte dåligt men heller inte bra.