Marc Theurillat (tambourine and drums)

Released 2013-10-20
Reviewed 2013-12-04

oltenband.com
division records
hummus records

Man kan ju tänka sig att Ølten är ett norskt band men om du tror att trion är norsk så har du helt fel. Visst, trion är från ett bergigt land men det landet är Schweiz och inte vårt lite underutvecklade grannland. Detta är deras första alster som om du köpen en CD kommer i en väldigt snygg förpackning, lockande förpackning är det definitivt men alltsomoftast när man får en sådan kan musiken vara riktigt tragisk. Sludge, instrumental, post rock, post metal är ord som droppas i samråd med detta band, genrer som kan vara antingen fågel eller fisk.

Detta album är ganska mörkt, skönt rått framförande på många sätt och med en slagkraftig produktion tycker jag att de skapar en kvalitativ produktion. Fyra spår, inte speciellt lång vilket kanske är lämpligt med tanke på den drömska atmosfären och att albumet inte innefattar någon sång. Ganska minimalistiskt tycker jag att man kan beskriva det som, och inte överdriven variation heller utan albumet trampar på i vad som känns som en fyra spår sammanhängande sekvens. Bra gjort är det definitivt, en mogen debut kanske man också skulle kunna dra till med.

Definitivt en bra skapelse, EP, eller vad det nu blir. Jag antar att den inte är tillräckligt lång för att kallas album så jag säger EP. Fyra bra spår, skön atmosfär och riktigt bra produktion. Det finns inte mycket att anmärka på gällande denna EP som definitivt håller riktigt hög klass och en som jag definitivt kan rekommendera till alla som gillar genrebeskrivningarna jag kastade upp i ett tidigare stycke.

Det är väl inte direkt något spår som står ut i någon riktning, fyra solida alster som gör att denna EP imponerar och imponerar ganska stort. Perfekt för en kreativ drömmare i sin skapande fas, eller bara för den som gillar att höra lite sludge eller vad man nu ska kalla det.

Label: Division Records/Hummus Records
Tre liknande band: Cult of Luna/Neurosis/Bongripper