Mixed by Liron Schaffer @ Zaza Studios, Israel.
Mastered by Maor Appelbaum @ Maor Appelbaum Mastering, Los Angeles, CA, USA.

Released 2012-10-12
Reviewed 2013-01-16

oceanicband.com
soundcloud

Hur kom jag så här långt söder om himlen? det är vad Israeliska bandet Oceanic frågar sig i denna samplers inledande spår South of Heaven. Detta är en duo spår (tre om du köper från bandets bandcampsida) som fungerar som smakprov inför bandets kommande debutalbum, ett som de hoppas att du ska köpa så att de kan finansiera detta debutalbum. Det är producerat av israeliska rockstjärnan Yossi Sassi som med sitt Melting Clocks gjorde ett av förra årets mer intressanta album, en så kompetent kille som producent borde väl vara en garant för något mycket intressant, eller?

Musikaliskt är det progressiv eller alternativ rock med en lite atypisk disposition med intressanta varierade infallsvinklar genom spåren som alltså i detta fall är två till antalet. Det är svårt att helt sätta fingret på vad det handlar om musikaliskt men det är progressivt utan att vara speciellt komplext och det är snyggt producerat med intressant ljudbild och bra dynamik. Sångaren känns inte sådär överdrivet bra, okej men på sångarspåret finns en del att önska, låtarna i sig är som sagt bara två så det är inte överdrivet enkelt att på tio minuter få en klar bild av Oceanic men jag har lyssnat en del på deras tidigare alster också och det låter ungefär som jag beskriver: dynamiskt, varierat och intressant med en inte helt ordinär framtoning.

Det är intressant detta och ett gott löfte inför ett kommande album, men är det värt för mig att införskaffa? Där är jag lite mer tveksam men samtidigt är väl inte en ungefärlig trettiolapp speciellt mycket för en fysisk variant av densamma och en knapp tjugolapp för den digitala varianten, båda har bonusmaterial som man inte får online. Så om ni är nyfikna rekommenderar jag att ni kollar upp bandets bandcampsida eller lyssnar här i recensionen och bedömer själva om ni tycker att det är värt pengarna. Kanske är det värt pengarna för att få hela albumet någon gång, jag tycker faktiskt att Oceanic är väl värda att få göra ett album och det är egentligen märkligt att inget skivbolag plockat upp dem och givit dem möjligheten men jag antar att de nya tiderna när så få köper skivor gör att bolagen bara tar färdiga produkter snarare än att hjälpa band framåt. Det är två bra spår och jag tror att det är bra inslag på vad som antagligen kommer att bli ett väldigt trevligt album.

Oceanic är ett intressant band och jag väntar med spänning in deras debutalbum för baserat på dessa två spår vågar jag spekulera i att det kommer att vara ett väldigt bra album. Med andra ord är Oceanic väl värda att kollas upp.

Label: independent
Tre liknande band: Yossi Sassi/Orphaned Land/It Bites