Mix by Fredrik Nordström
Produced and mastered by R.D.Liapakis and C. Schmid at Music Factory/Prophecy Studios in Kempten

Article about Mystic Prophecy

Released 2013-09-27
Reviewed 2013-09-22

mysticprophecy.net

Mystic Prophecy, det grekisk-tyska power metalbandet har onekligen en del att erbjuda, deras två senaste album har tagits väl emot av Hallowed. Nu är det dags för ett nytt album, det åttonde för bandet och det tredje vi här på Hallowed tar oss en närmare titt på. På utsidan ser allt ut som tidigare, omslaget är i samma still som föregångarna och titeln är kort och koncis med ett namn som skvallrar om power metal. Det tycks som att det är ”business as usual” för Mystic Prophecy och varför inte? det har ju fungerat tidigare. Kvintetten tycks ha sett ett par förändringar men det styrs fortfarande av RD Lipakis stadiga hand.

Killhammer bjuder på samma kraftfulla power metal som tidigare. Det byggs på starka tunga hymner och kraftfulla snabba spår, kraft och energi kan sägas vara ledstjärnor för detta band. RD Lipakis karaktäristiska röst är förstås något annat som man direkt känner igen med Mystic Prophecy, inte mycket skiljer sig från deras tidigare alster. Det är kraftfull och energisk power metal som samtidigt bjuder på mycket melodier och medryckande tongångar. En kvalitativ produktion med en ljudbild som är mer eller mindre felfri, definitivt ett grymt bra producerat album. Det är förstås ingenting som bör förundra med tanke på att så varit fallet vid de föregående albumen också. Hyfsat varierat är det dessutom även om det hålls inom mallen hela tiden och vi får elva spår och 48 minuter musik, det känns som en ganska rimlig sammansättning.

Ravenlord som kom för två år sedan är ett album som är svårt att toppa, det är näst intill så bra ett power metalalbum kan vara. Och jag tycker inte riktigt att detta album når så högt, Killhammer har många finfina element men det saknar det där odefinierbara extra som föregångaren bjöd på. Det imponerar, och det imponerar storligen på många sätt. Jag gillar verkligen detta album, det är kul att lyssna på det har massor av bra låtar och bandet känns som att de är på topp. Men om jag skulle välja att lyssna på ett Mystic Prophecyalbum är fortfarande Ravenlord mitt förstaval för detta album saknar topparna som det albumet hade.

Med spår som Killhammer, Armies of Hell, Ozzycovern Crazy Train med flera, imponerar detta album. Det finns mycket att uppskatta och ta till sig och jag har svårt att se några direkta brister. Det tycks som att bandet kan beskrivas som synonymt med kvalitativ power metal, det är rakt på med kraft helt utan krusiduller. Varmt rekommenderat för fans av power metal och för fans av Mystic Prophecy.