Jon Anders Lundh – Guitars
Jonas Dale – Drums

Best Of (EP 2011)

Released 2013-07-10
Reviewed 2013-09-16

motorfinger.org

Norska Motorfinger bjuder på en hel del anspelningar till grungens guldådra med simmande i vatten efter en hundralapp och sitt bandnamn som känns inspirerat av Soundgardens album Badmotorfinger från 1991. Och det är väl inte helt oriktigt att tänka så för det är definitivt åt det hållet. Skivomslaget är definitivt lysnade, visst är det inspirerat av ett välkänt album från 1991 men också betydligt snyggare och betydligt mer intressant. Detta är bandets andra alster, det första var en EP som de kallade Best Of. Detta är också en EP som de kallar Coming in Clear, en EP som innehåller fyra spår och spelas på en kvart.

Så kallad alternativ rock, eller kanske grunge, eller något i den stilen kan vi benämna detta som. Det påminner en del om den rockvåg som kom runt 1990-talets början men med fräschare produktion och en överlag mer melodiös framtoning. Sångaren påminner en del om flera välkända rock-/metalsångare men låter ändå tillräckligt egen och kompetent för att man inte ska tycka att han försöker imitera någon. Låtarna är rakt på, inga konstigheter. Skönt driv och bra refränger har de att erbjuda, bra sång är en annan ingrediens som förstås kan lyfta denna EP. Lite kort speltid tycker jag nog, den lämnar en alltid önskandes mer, vilket man förstås inte får.

Jag gillar denna EP, det är inget unikt eller verkligt nyskapande men det är en riktigt bra EP som trots allt inte låter som allt annat eller för mycket som det som inspirerade dem. Givetvis hörs det varifrån deras influenser kommer men de skapar fräsch och intressant musik som jag definitivt uppskattar att lyssna på. Synd bara att EPn är lite väl kort. Det känns som att man inte riktigt får tillräckligt, å andra sidan ser jag hellre att man önskar mer än att man får alldeles för mycket så det är väl inget större problem även om jag ser fram emot ett album. Man får hoppas att det också lämnar en önskandes mer efter cirka 40 minuters musik.

Varmt rekommenderat band och EP, bra driv, kul musik, definitivt värt att spendera en kvart på. Gärna mer än så. Därför kan jag bara konstatera att detta är en EP de flesta av våra läsare bör finna intressant, det är också ett som får mig att hoppas på att de snart släpper ett album. Motorfinger, ett namn att minnas? Denna EP är definitivt det.

Tre liknande band: Nirvana/Soundgarden/Tool