Gorka Dresbaj - Mixing
Göran Finnberg - Mastering

Released 2013-06-08
Reviewed 2013-10-15

moonloop.es
listenable

Porcupine Tree verkar vara en inspiration för detta spanska band, deras namn kommer från en låt av sagda band. Bandet bildades redan 2001 men detta är deras debutalbum som kommer djupt från Jorden. Kanske var det därför de tog så lång tid på sig att släppa debuten, för att invänta de musikaliska vågorna från Jordens inre. Vad kan vi då förvänta oss av detta debutalbum, kanske något i stil med Opeth eller Porcupine Tree. Det är åtminstone dessa som nämns i samband med detta band, det är förstås inga dåliga band att jämföras med. Men hur står sig då spanjorerna i jämförelse med dessa?

Ganska bra skulle jag nog vilja säga, musikaliskt är det atmosfäriskt. Det kan vara mörkt och vrålande på bästa Opethmanér eller snyggt klarsjungande med ganska mässande stämma. Vrålsången är väl sådär, inget speciellt medan jag tycker att klarsången fungerar riktigt bra. Albumet är dynamiskt även om det övervägande ljudlandskapet känns lite svävande och kanske också en aning dramatiskt. Skivomslaget tycker jag illustrerar ganska väl vad det handlar om. Det finns också ett stort djup i det hela, dock inte på ett sätt som gör det ofantligt svårt att ta till sig utan ett som gör att albumet håller för den timmes speltid som det har.

Ett väldigt bra album, ett album med en skönt dramatisk atmosfär. En snyggt uppmålad Canvas av drama, av naturens storhet, av Jordens styrka och av äventyr. Imponerande välgjort på alla sätt, bra låtar och en bra helhet. Kanske att den där vassa hitlåten fattas men det känns som att bandet mer satsat på en bra helhet än på enstaka öronfångare. Kanske att jag skulle vilja att tempot skruvades upp lite mer ibland och kanske att jag skulle velat se ett album som var marginellt kortare, de kanske borde minskat det sista långa spåret för att det är bra i partier men mindre bra i andra partier. Albumets svagaste punkt är dock vrålsången som känns som en dussinprodukt och inte riktigt håller tillräckligt bra kvalité för detta album.

Förutom vrålsången är det ett förträffligt album, imponerande skulle jag nog vilja säga. Ett album jag rekommenderar till alla som gillar band som de jag tidigare namngivit, och till resten av er också. Med ett skivomslag man bara vill ska pryda ett bra album kan man ju definitivt inte bli besviken på detta album, det har det mesta man kan önska sig. Förutom kanske fantastisk vrålsång och en tidsstoppande hitlåt. Moonloop, ett bandnamn att minnas och Deeply From the Earth är ett album att titta närmare på. Kanske dröjer det också lite mindre än ett decennium innan vi får se en uppföljare.