Daniel Dittelbach

Recorded and mixed by Elbrausch Studios Dresden
Mastered by Sebastian Reichl

Released 2012-12-08
Reviewed 2013-06-08

ledastray.eu

Vilseledda tyskar med årtionden av beroende bakom sig släpper sitt andra album, ett med ett ofattbart fult skivomslag. Men inte bara det, deras debutalbum One Million Bullets låter ju inte som att det är ett intressant sådant, men självklart ska vi väl inte påverkas av namn eftersom dessa kan vara vilseledande. Dock lyder frågan om dessa döds- grindcorefilurer faktiskt gjort något som man kan uppskatta eller om det är ”business as usual” vilket betyder gäsp, gäsp och åter gäsp. Ungefär som jag känner mig idag.

Det är ganska välgjord extremmetall, produktionen låter ganska bra och kraftfull. Låtmaterialet är dessutom relativt varierat så det borde med andra ord vara något som kan intressera. Dock är sången extremt identitetslös vilket förstås inte är något som kan tilläggas på plussidan. Kraft, variation och sömnig sång, och det pågår i nästan 40 minuter för den som orkar ta sig genom allt.

Jag menar att det är ett jobbigt album att spela sig igenom för att det är ett trist album, det känns segt och låtarna känns väldigt ytliga och händelselösa, dessutom tycker jag att de saknar karaktär. Bandet saknar karaktär. Deras musik känns ordinär, trött, seg och feg. Jag kan inte riktigt se vem som ska köpa detta, eller vem som kan tänkas uppskatta det. Inte dåligt så att man tycker att det är dåligt men det är definitivt inget man tycker är bra och jag är tveksam till att någon faktiskt kan tycka att det är speciellt bra. Albumet saknar helt och hållet karaktär i mitt tycke och det är faktiskt ganska negativt.

Ärligt talat vet jag inte vad jag ska säga om detta album, det gör inget intryck på mig överhuvudtaget. Det sista spåret är ganska bra och introt duger också ganska bra som underhållning men det är mest zappande mellan radio- eller tevekanaler så det är inte samma sak som musik men det är skoj. Men de underhållande delarna är för få och det går för lång tid mellan dem så jag måste ändå säga att detta är ett album som inte tillför någonting. Ingenting alls, det bästa med det är att det inte är uruselt.