Paul Kenney - Music

Paul Harrington - Mastering, Mixing
Paul Kenney - Mastering, Mixing, Artwork, Layout

Released 2012-10-31
Reviewed 2013-05-27

devizes records

Brittiska duon Kroh har ju ett lustigt namn, och deras debutalbum heter samma sak. Kan det kanske vara så att de stavat krok fel? Deras skivomslag, namn och i viss mån deras låttitlar är hyfsat intressanta får jag väl säga, lite oortodoxa kanske man skulle kunna beskriva det som. Jag vet inte om jag skall beskriva skivomslaget som snyggt eller inte, det är intressant och tänkvärt åtminstone. En känsla av drama, en känsla av spänning tycker jag att det erbjuder. Sett från utsidan får man beskriva det som spännande, som intresseväckande kanske det kan sägas. Men utsida och insida är förstås två vitt skilda saker och bandnamnen på huvudmannens CV vittnar inte om någon alltför intressant infallsvinkel. Men man ska förstås inte döma en bok efter dess omslag och Kroh kan tänkas ha en hel del att erbjuda.

Någon form av Stoner rock blandat med en hel del annat är det vi får, en del progressivt och en allmänt rå ljudbild. Det känns lite samma som att se vissa dokumentära filmer, sådär rått, inte tillrättalagt och lite oputsat. Det är musikaliskt lite som det är grafiskt om man tänker på skivomslaget. Kort och koncist är det åtminstone med en speltid om 36 minuter på åtta spår. Albumet är dessutom hyfsat varierat, varken sången eller det instrumentala eller ljudbilden är egentligen speciellt bra men det faller samman på ett sätt som gör att det känns ganska väl genomtänkt. Det är ett musikaliskt drama, ett äventyr. Inte ett äventyr på spännande vackra platser utan bland grusvägar i ett väl beskogat landskap utan vyer i någon riktning.

Det är ett bra album, avklätt och ärligt, opolerat och välkomponerat. Ett album som är lätt att ta till sig, speciellt för den som bekänner sig till stoner eller sludge. Ett album som trots att det inte har någon stark sida egentligen, ändå kan skapa ett intresse, skapa en god känsla hos sin lyssnare och jag måste medge att jag tycker att detta album är ganska bra även om det inte riktigt griper tag i mig som lyssnare, åtminstone inte fullt ut. Jag gillar definitivt albumet men jag är inte helt tagen av det eller djupt imponerad av det, det är bra men det där lilla extra finns inte riktigt där.

Kroh har definitivt gjort en schyst debut, det är välgjort, väldigt kompetent men något saknas för att det ska nå de där riktigt höga höjderna. Jag är imponerad över hur de lyckas skapa något bra av något som egentligen inte är så värst bra, det är en väldigt intressant skapelse som jag dock tycker hade kunnat varit bättre. Dock utan att direkt kunna peka på var de skulle kunna förbättra sig, kanske att låtmaterialet hade kunnat vara lite mer intressant.

Label: Devizes Records/Infektion PR
Tre liknande band: Shebrew/Seventh Void/Moghul