Blue Sea, Black Heart (2008)
Gravity Field (2009)

Released 2013-01-21
Reviewed 2013-01-07

kingbathmat.com

stereohead

Ett band med ett udda namn har hittat en sanningsknapp som de kanske trycker till på här och där. Det är britternas sjätte album som tar sig an ett underliggande tema av teknofobi och social isolering som följd av den ständigt växande triviala användningen av modern teknologi, det är för att komma till rätta med hur den moderna teknologin snarare sprider missinformation än information. Kanske ska en knapptryckning på denna mekaniska knapp öppna dörren till kunskap om vår värld, något sådant kanske man kan beskriva storyn som. Vad man däremot enkelt kan se är denna knapp med en man i hög hatt redo att trycka för att få fram sin sanning. På pressinformationen citeras redan en trio positiva recensenter och namndroppandet når nya toppnivåer när folk försöker beskriva detta, ta en matsked Pink Floyd, en nya Black Sabbath kryddad med en folkmusikalisk ådra av dragspelsfiol blandat med en nedstämd banjo, 100 gram Spock’s Beard och så vidare i samma stil, det sägs att det låter som en sammansmältning av massor av inspirationskällor till något unikt. Låter inte det som en beskrivning av väldigt många band? jag tycker inte att det låter unikt.

Jag tycker däremot att deras musik låter relativt unik men ändå väldigt bekant, stilistiken går från ganska traditionell progressiv rock till psykadelia via lite hårdrock, pop och allt vad det heter. Att beskriva Truth Button är faktiskt inte den lättaste sak man kan ta på sig att göra men det är ett äventyr och jag tycker faktiskt att det är det bästa sättet att beskriva detta album: som ett äventyr. Ett äventyr genom rockmusikens många skrymslen och det enda som egentligen saknas för att det skall vara komplett är ett litet besök i extremmetallgenren, det saknas dock inte för lyssnarens känsla av ett väl genomtänkt musikaliskt verk. Det är snyggt producerat dessutom med en ljudbild som bygger upp samma känsla av drama och mystik som albumet som helhet och det är svårt att säga att du inte får en ordentlig dos musikalisk äventyrslusta och vidsynthet levererat under femtio minuter.

Alla spår på detta album är långa varför man kan säga att det inte finns något sådant där glasklart hitspår men visst finns det istället en massa annat som är betydligt med spännande i långa loppet. De är sex spår till antalet och är mellan knappa sex minuter och tio och en halv minut långa men jag tycker att de alla håller intresset uppe väl och det finns inte mycket till sådant som kan kallas utfyllnad med här vilket alltid kan sägas vara positivt. Och positiv är precis vad jag måste vara till detta album för att det är väldigt bra och väldigt trevligt att lyssna på, sex starka låtar som underhåller mig som lyssnare under ungefär femtio minuter vilket alltid är positivt, definitivt ett album för dig som tycker att musik ska vara mer än bakgrundsbrus för detta är ett album som kräver att du verkligen lyssnar annars återgäldas du inte för din insats. Ett mycket kompetent och också väldigt bra album som definitivt visar upp ett intressant band som definitivt förtjänar att lyftas fram ur skuggorna.

Och lyfta fram bandet ur skuggorna är precis vad skivbolaget Stereohead Records söker göra då de ska återsläppa hela bandets katalog vilket jag måste säga att jag verkligen ser fram emot för detta band är definitivt en intressant ny bekantskap och deras senaste album Truth Button är ett riktigt bra album. Så medan ni inväntar återsläppen av bandets katalog har ni något att underhålla er med i detta album för det är ett riktigt bra och relativt unikt album av ett väldigt spännande band med ett aningen löjligt namn men vad gör det när man gör lysande musik?

Label: Stereohead Records
Tre liknande band: Pink Floyd/Spock's Beard/It Bites