Zhelezniy Rassudok (2009)
Runaway 12 (2010)

Released 2012-11-06
Reviewed 2013-08-08

truemetal.org/holydragons
pitch black records

Heliga drakar, det låter som power metal. En mening som i stort beskriver allt du behöver veta om detta album, samtidigt säger den ingenting om bandet. Kazakstans Holy Dragons kommer med en förstörare, ett band jag aldrig hört talas om förr men de har en ganska diger lista album på sin hemsida så de har varit med ett tag. Kanske är det tack vare Pitch Black records som de syns för oss eftersom jag inte hade hört talas om det senare. Omslaget ser lite krigiskt ut. Jag vet att jag är väldigt sent ute med att recensera detta album men problemet för mig är de många skivorna jag har att recensera och bristen på tid. Kanske ska vi säga bättre sent än aldrig, nu får de i alla fall synas hos oss också.

Det handlar om power metal, klassisk power metal av åttiotalsstandard. Det påminner en hel del om band som Iron Maiden, Judas Priest, Crimson Glory, Cage och en hel räcka andra liknande band. Det är heavy-/power metal med en skrikig sångare som håller till i höga register med en lite knackig röst. Jag tycker att han påminner lite om Midnight, inte min favorittyp av sångare men till det musikaliska fungerar det ganska bra. Det är ganska medryckande och de elva spåren visar en hygglig variation, kanske inte tillräcklig för att hålla den timme som speltiden varar. Hyfsat producerat, kanske inte det bästa jag hört men det fungerar bra till stilen. Gammal hederlig åttiotals metal, lite skitig, lite rå och ganska underhållande.

Det fungerar ganska bra för mig, jag önskar bara att dessa precis som så många andra band kunde hålla sig till mer moderata speltider eftersom detta album tappar lite av mitt intresse mot slutet. Det är inte bara på grund av att albumet inte har tillräcklig variation utan också på grund av att de har en sångare som blir enerverande i längden. Jag gillar detta album, till en gräns då det blir lite för mycket av det goda. Men om ni verkligen gillar klassisk kraftfull power metal tror jag att detta blir ett intressent album att sätta tänderna i.

Onekligen ett så kallat äkta power metal album, ett tungt rockande album av klassiskt snitt. Kazakstanier kan uppenbarligen också skapa spännande musik, kul att få stöta på band av lite mer udda ursprung, som detta band. De är bra och de kan sin sak, jag önskar bara att de gjorde ett kortare album eftersom det är svårt att hålla ett album ur en genre som power metal intressant i en timme. Kanske ett lite väl långdraget album men likväl ett ganska underhållande sådant, visst man måste överse med ett ganska fånigt bandnamn men för en power metalfanatiker borde det inte vara så svårt och de är trots allt de som kommer att älska album som detta.

Label: Pitch Black Records
Tre liknande band: Iron Maiden/Judas Priest/Primal Fear