2011 The Great Bludgeoning

Produced by Tue Madsen at Antfarm Studio
Album artwork by Mircea Gabriel Eftemie

Released 2013-09-27
Reviewed 2013-10-

hatesphere.com

Danska Hatesphere har en del mordlust kan man tänka sig av titeln på deras åttonde album att döma. Det har ett intressant omslag detta album och många titlar som är åt det mordiska hållet. Danmarks dödligaste thrash metalvapen kallas de av skivbolaget och varför inte? hur många thrash metalvapen kan det finnas i Danmark? Ett band som vunnit pris (Gaffa Award) för bästa hårdrockalbum i Danmark en gång i tiden så onekligen är det ett band som nått fram med sin musik. Nu har jag för första gången fått stifta bekantskap med detta band, och har bekantat mig tillräckligt med dem för att kunna skriva denna recension.

Musikaliskt handlar det om thrash-, dödsmetall med bra driv och ganska rivig attityd. Samtidigt är det ganska melodiöst och ganska svängigt, med bra produktion och kompetent utfört detta album. Om du inkluderar den limiterade utgåvans två bonusspår så får du en speltid om femtio minuter, det är en acceptabel tid eftersom albumet i sig blir 42 minuter och avslutas med ett starkt spår. Det hörs att detta band har erfarenhet och kompetens i vad det gör, allt flyter på bra och snyggt, inga konstigheter bara en väloljad musikproduktion.

En musikproduktion som bör tilltala bandets fans och fans av genren skulle jag tro. Jag är personligen lite kluven, jag gillar albumet som sådant men jag tycker samtidigt att det känns lite för mycket som att bandet gör allt på rutin och det är inte ofta det riktigt tänder till. Allt är bra men jag skulle vilja säga att jag saknar det där lilla extra, det finns i vissa spår så onekligen finns glöden fortfarande där men den dyker inte upp så ofta.

Första spåret Murderlust är riktigt bra och om resten av albumet hade varit av den kalibern, då hade jag blivit ordentligt imponerad men tyvärr är så inte fallet och det mesta känns som bra musik men den känns lite väl mycket gjord på rutin. Så ett album jag tror att ingen direkt kommer att ogilla men samtidigt är det kanske inte heller ett som direkt överväldigar men det är ett album som glimtar till vid ett par tillfällen.