Reviewed 2013-09-18

Olov Andersson - Keyboards

Glory To My King (2010)
Man With A Mission (2011)

Ronny Milianowicz (mix)

Released 2013-01-18
Reviewed 2013-09-18

Den ena sjunger om Gud, den andra brölar om helvetet… ärligt talat vet jag inte vilket jag avskyr mest. Det är inget snack om att Golden Resurrection rent objektivt är det bättre bandet - de låter inte som någon form av källarmonster i Resident Evil, men för mig känns båda banden lika outhärdliga. Det här blir en specialrecension som inte bara handlar om hur banden låter utan vilket som faktiskt är minst outhärdligt, eller mest uthärdligt kanske man ska säga för att inte låta så negativ.

Fakta: Golden Resurrections skiva består av tio spår och varar 49 minuter medan Gravewurm håller sig till åtta och 35 minuter. Första ronden går alltså till Gravewurm, eftersom det är mindre att uthärda på deras skiva.

Beskrivning: Golden Resurrection har en sångare som använder stämbanden till att forma ljud och inte bara läten, de har musiker som spelar musik och inte bara oljud, de har melodier och inte bara en serie ljud samt en produktion som känns musikalisk och inte bara som en inspelning av oväsen. Andra ronden går alltså till Golden Resurrection eftersom de åtminstone försökt göra musik.

Jämförelse: Golden Resurrection känns som ett rakt av plagiat på vilken annan neoklassisk power metal som helst. Det känns inte det minsta eget på något sätt och hade det inte varit för deras skrattretande lyrik hade de varit lika anonyma som den där snubben… han den där… med glasögon… Äh! Ni vet, han i Kristdemokraterna… vem han nu är. Gravewurm sprudlar inte heller med kreativitet när det kommer till jämförelse med andra band i samma genre, men här känns det i alla fall som bandet försöker utmärka sig på något sätt. Det där horribla rosslandet som ska föreställa sång är förmodligen deras sätt att försöka sticka ut på och hur dumt det än låter så lyckas de faktiskt delvis… det låter faktiskt ännu värre än vad det mesta i genren brukar! Tredje ronden går ändå till Gravewurm eftersom de lyckas sticka ut mer från sina konkurrenter.

Lyrik: Vi har varit inne på det redan - Gravewurm skränar om satan och helvetet medan Golden Resurrection predikar om Gud, Jesus och paradiset. Eftersom båda sidor är fixerade vid fantasifigurer och sagoplatser är de båda lika muppiga som t.ex. Rhapsody Of Fire som sjunger om troll och enhörningar och talande svärd. Båda verkar dessutom vara lika seriösa vid sitt lyriska tema och lika benägna med att offra kvalitén sin musik för att mässa om det så fjärde ronden slutar oavgjort. Fortfarande 2-1 till Gravewurm.

Låtar: Golden Resurrection brukar ha ett instrumentalt spår på sina skivor och 'One voice For The Kingdom' är inget undantag - sista spåret är ett instrumentalt spår och hur illa det spåret än låter så när det här bandet bara kan hålla tyst om Jebus och Härren och alla dem där tomtarna är det faktiskt inte så illa att lyssna på dem. Eftersom Gravewurm inte har något instrumentalt spår och hade låtit lika illa även om de haft ett sådant vinner Golden Resurrection femte ronden.

Eftersom det står oavgjort efter fem ronder får vi ha en avslutningsrond där vi avgör vilket band som är mest uthärdligt av dem två. Utslagningsronden går ut på bästa individuella insats. Om något av banden har en individuell insats som verkligen utmärker sig som extra bra så vinner dem. Tyvärr tycker jag inte någon av banden har någonting som direkt utmärker sig som särskilt bra eller ens bättre än resten. Det känns bara så extremt outhärdligt att behöva lyssna på båda dessa banden och bägge dessa skivor. De är lika dåliga fast på olika sätt, lika outhärdliga och fullständigt kassa. Jag kommer då aldrig lyssna på någon av dessa skivor så länge jag har makten att bestämma över det och jag har svårt att se hur någon skulle kunna göra det. Men eftersom Golden Resurrection troligtvis kommer vara mindre frånstötande för den stora massan vinner de ändå den här tävlingen.

Resultat: Håll dig borta från båda dessa fanatiska band! Men råkar du höra något av dem så lär du tycka det är mer uthärdligt att behöva stå ut med Golden Resurrection än Gravewurm. True story!

Label (Gravevurm): Hells Headbangers Records/hammerheart
Tre liknande band (Gravevurm): Hellhammer/Burzum/Goatloard