Cover and Booklet Layout by Cool Graphics

Released 2013-03-11
Reviewed 2013-04-11

godyva.it
southern brigade records
scarlet records

Kvinnofrontad metal med undertoner av klassisk stilistik, sådant är jag en stor fanatiker av. Godyva är ett sådant band, de är från Italien och Alien Heart är deras tredje album. De har tagits väl emot av press och fans sägs det och deras historia påminner mycket om i stort sett alla bands historia, livespelningar på festivaler och allt det där. Lady Godiva heter sångerskan som enligt uppgift skall trollbinda lyssnaren och det är en briljant produktion sägs det. Så nog bakgrundstrams nu och till saken, är det vad som sägs?

Om du söker ett band som på ett briljant sätt kan mixa kraftfulla gitarrer med vackra melodier så är det Godyva du söker, det säger åtminstone pressinformationen. Det är också på den vägen bandet skapar sin musik, med en balansgång mellan det tunga och det vackra. En balansgång som produktionsmässigt slår väl ut för bandet och deras musikaliska äventyr, Lady Godyva har ett bra röstomfång och passar oftast bra som utropare av bandets lyrik. De erbjuder ett hyfsat varierat album också, över elva spår och knappa femtio minuter. Här finns definitivt ingredienserna för ett riktigt bra album, problemet är bara att de inte alltid mixar dem på det mest lämpliga sättet.

Låt oss börja med det mindre lyckade som är bland annat att i en del låtar blir de lite väl tjatiga och därför en aning långdragna, det är också att Everything is Over är en skräplåt som de borde ha kasserat redan på idéstadiet. Sedan har vi att vissa låtar börjar intensivt för att sedan dö av i en slö vers som leder till en entusiastisk refräng, det är också lite avtändande tycker jag. Nu låter det förstås som att jag tycker att allt är trist men det är det inte, jag gillar inledande Apocalypse Fire och den avslutande namnen, dessutom är titelspåret tillsammans med covern I Feel You (Ti Sento) väl värda att nämnas som fina låtar med viss hitpotential. Så överlag är ändå mitt omdöme positivt men jag måste säga att bandet har en del att jobba på, en del ojämnheter att sandpappra bort så att säga.

Alien Heart är i sina bästa stunder riktigt bra, tyvärr jämnas dessa stunder ut med några mindre lyckade och ett spår som jag inte alls gillar vilket gör att det topparna till trots bara blir ett album som når mittbetyget. Det finns mycket att gilla med Godyva och om de filar till de sista småsakerna kan de säkert finnas med där bland de allra bästa banden inom den kvinnofrontade metallen.

Label: Southern Brigade Records/Scarlet Records
Tre liknande band: Lacuna Coil/Within Temptation/Evanescense