Recorded at Garaget Studio, Solna
Engineered by Michael Nordström
Produced by Fater & Son and Michael Nordström
Sleeve Design by Mats Molund and Tomas Arfert

Released 2013
Reviewed 2013-07-30

Far och son är tillbaka med en EP som innefattar lite evangeliska inslag på omslaget och går under namnet Rest In Pieces, vila i bitar. Fem spår får vi på denna disk, denna disk som säljs med ett säljande citat från denne helige skribent vilket måste sägas vara ett tecken på god smak. Kanske borde jag ge dem bättre betyg på grund av det, eller kanske inte. Snyggt skivomslag. Jag gillade deras album från förra året men frågan är förstås om de kan överglänsa eller matcha deras självbetitlade debutalbum. Vad tror ni?

Stilistiskt spelas det på traditionell hårdrocksstil med klämmiga refränger tunga riff och en rock ’n’ roll attityd, kanske är det lite sex ‘n drugs ‘n rock ‘n’ roll. Åtminstone sex ‘n’ rock om man tittar på lyriken. Inga krusiduller, inga konstigheter bara gammal hederlig rockmusik, hårdrock, metal, eller vad du nu vill kalla det. Det är rockmusik helt enkelt. Fem spår av energi, av humoristiskt rocklyrik, bra sångare och mycket kompetent utfört. Bra producerat, trevlig ljudbild. Kanske inte någon större utveckling från föregående album, men det känns lite fräschare och kanske aningen mer modernt men det känns som samma band som tidigare så för er som gillade bandets debutalbum kommer nog även detta vara tillfredsställande.

Det här är bra, underhållande och lättsmält. Inte påverkat av att följa någon trend eller genre, det känns som att det kommer direkt från hjärtat. Rakt på sak skulle man också kunna säga och det är bra som fan dessutom. En stark andra insats från detta band, ett band jag definitivt kan rekommendera för alla er som gillar klassisk hårdrock. En imponerande EP helt enkelt.

Kanske att EPn är lite kort för att göra ett starkare intryck, annars finns det väl inga direkta svagheter. Kanske att det saknas det där riktigt supermegavassa hitspåret som verkligen tar ett album till den där magiska högre nivån. Däremot saknas det inte vassa spår, alla fem håller god klass men kanske att Backdoor Woman och Titelspåret är något av favoriter på EPn.

Father & Son visar att rockmusiken inte är död, genuin rock på högsta nivå är vad de har att bjuda på och vi får hoppas att det dröjer ett tag till innan de får vila i bitar.

Label: Klubb Super 8 Fonogram
Tre liknande band: Deep Purple/Black Sabbath/Iron Maiden