Law of Repulsion (2008)

Recording, mixing and mastering by Tommy Talamanca at Nadir Music Studios in Genoa , Italy

Released 2013-01-28
Reviewed 2013-04-20

fatalimpact.no
nadir music

En fatal sammanstötning är vad vi kan förvänta oss av detta norska band, åtminstone om vi skall bedöma vad vi får se när vi granskar omslaget. Det ser inte alltför lovande ut för personen på omslaget men kanske är räddningen endast förbehållen de invigda, där de invigda antagligen är denna norska kvartett och deras fanatiker. Snyggt skivomslag. Det är norrmännens andra album, det första släpptes 2008 men bandets historia sträcker sig faktiskt så långt tillbaka som till 1995. 1995 sägs det att bandet började men deras första demo kom 2004 så vi kanske ska drista oss till att säga att de närmar sig ett decennium av inspelningserfarenhet. Denna erfarenhet leder nu dem till sitt andra album Esoteria som skall vara någon form av förapokalyptisk, konspiratorisk historia som skall förstås av de som vågar fördjupa sig i historierna.

Det handlar om atmosfärisk power metal, ganska kraftfull sådan. Tänk er band som Brainstorm eller Symphorce, sångaren låter trots allt en del som Andy B. Frank, kraftfull och lite farlig och en aning mässande. Det är inte bara kraftfullt, det är också melodiöst. Varierat dessutom. Det sistnämnda är förstås något som behövs med tanke på att albumet har en speltid på lite över timmen, det på dussinet spår. I övrigt inte så mycket att säga egentligen, det mesta går i midtempo men är samtidigt varierat även på temposidan. Dessutom kan vi konstatera att produktionen är väldigt kompetent och där finns inget att klaga över.

Esoteria är ett bra album, inte bara när det gäller produktionen utan även låtmaterialet imponerar. Stark produktion som håller hela dussinet spår dessutom, detta tack vare ett väl varierat låtmaterial. Albumet är inte speciellt esoteriskt, vilket jag tror att den som hör albumet omedelbart kan konstatera. Bäst är andra spåret A New Era, Silent December och den avslutande duon spår, därmed inte sagt att de andra spåren inte håller måttet. Alla låtar håller en god klass så onekligen kan vi konstatera att detta norska band definitivt tillhör de bästa banden från vårt mindre sofistikerade grannland i väst.

Jag tycker definitivt att ni bör ge Esoteria en chans, det är ett riktigt bra album. Det bjuder på en intressant atmosfär, ett drama och det känns som schysst story. Jag vet dock inte om det känns som något apokalypsförebådande men allt kanske ligger i betraktaren ögon och historien kanske är vad du gör den till. Vilket gör att det också ett album som får mig att tänka, inte bara på grund av det intressanta musikaliska historieberättandet utan också det riktigt snygga skivomslaget. Detta betyder förstås att det finns många skäl att titta närmare på Esoteria och jag kan lova er att inget av dessa är esoteriskt.

Label: Nadir Music/Code7/Infektion PR
Tre liknande band: Brainstorm/Communic/Jag Panzer