Kim Jørgensen - Drums
Thomas Birk - Guitar

Produced & mixed by Kristian Thomsen

Released 2013-03-11
Reviewed 2013-04-09

mighty music

Imperier drunknar, det är onekligen ett kul bandnamn, Broar heter deras debut. Ett minialbum i fyra spår som spänner över ett spann av tjugo minuter och skapar under denna tid en tung, fängslande atmosfär. De har ett hyfsat fängslande omslag åtminstone, denna danska kvintett. Det är ett debuterande band men dess medlemmar har erfarenheter från diverse band på den danska scenen så det är inga nykomlingar vi stöter på här, kanske uppkomlingar men vad vet jag? Jag vet faktiskt inte speciellt mycket om detta band mer än att de släppte en självbetitlad EP 2011 som togs väl emot enligt press informationen och med det anser jag att det räcker med bakgrund och tittar istället på vad vi får i detta album.

Vi får ett doomigt, gotiskt rock-/metalalbum med mörka atmosfärer, melodiösa undertoner och en dramatiskt mörk känsla av vemod men kanske också en gnutta avlägset hopp någonstans där borta längst Köpenhamns bakgator. Hyggligt varierat är det också över de fyra spåren och det är riktigt schysst producerat, ganska tungt men mestadels ganska mörkt och atmosfäriskt. Det känns kvalitativt producerat och välgjort, inget att klaga på i den aspekten. En sak många nämner och som jag själv lite grann tänkte på rörande denna lilla minialbumsak är att det låter som att de är ganska inspirerade av Paradise Lost, det är ganska tydligt men inte så att de plagierar sagda band.

Kvalitativt producerat är det som jag redan varit inne på och det är dessutom fyra kvalitativa låtar som utgör låtkvartetten på detta album. Det rycker med i en dramatisk känsla och kan lite grann beskrivas som ett musikalisk äventyr genom ett tungt mörker, men det finns en gnutta hopp i allt mörker och det är inte bara för att det är bra utan också på grund av känslan som albumet förmedlar. Bäst tycker jag andra spåret Stumble Undefined tillsammans med avslutande Rats är och därför kan jag konkludera att Empire Drowns gjort ett riktigt fint alster av Bridges.

Det får bli en minirecension av detta minialbum som Empire Drowns har att erbjuda oss, för alla er som gillar det gotiska och det mörkt atmosfäriska finns detta trevliga album. Rekommenderat av Hallowed kanske man skulle kunna avsluta.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Paradise Lost/Sentenced/Katatonia