OUT OF LUCK engineered by STEVE JAY
COLD FEET engineered by RICHARD DODD and STEVE JAY
Produced by JEFF LYNNE

Released 2013-04-19
Reviewed 2013-04-06

elo.biz

Det är verkligen inte att jag har något emot Jeff Lynne och hans ELO, men känns inte det här lite som att ta det ett steg för långt? I höstas släpptes 'Mr Blue Sky' - bandets tjugonånting best-of med bandet och i år har Lynne annonserat inte mindre än två ELO-skivor. 'Zoom' har vi redan fått chansen att stifta bekantskap med genom Daniels recension och samma dag som den släpps kommer även denna liveskiva (och dessutom en soloskiva av Lynne när han inte är ELO).

'Zoom' och soloskivan är båda återutgåvor med ordentliga uppfräschningar men liveskivan har tidigare bara släppts på DVD och släpps därför för första gången som CD/musik. Konserten som förevigats gjordes 2001 men med på skivan finns också en låt från 2010 och en från 1992 - båda tidigare helt outgivna. Alla dessa ELO-utgåvor är ingenting jag tackar nej till med tanke på att jag verkligen gillar det här bandet, men samtidigt känner jag att någonstans går gränsen för vad man kan acceptera. Det sägs att detta är en del i bandets 40-års firande men jag kan inte hjälpa att känna att det är lite sent påtänkt att komma med det nu - det är trots allt 43 år sedan ELO bildades och 42 år sedan debutskivan. För mig känns det som en enda sak detta: att försöka mjölka pengar från ett stort namn i tider som annars inte är allt för ljusa och det är att blåsa sina fans - inte belöna dem som bandet och skivbolaget säkert försöker hävda. I min åsikt finns det bara en sak Lynne kan göra för att ge sina fans någonting speciellt och det är att spela in en ny studioskiva, inte försöka kränga saker vi redan hört tusen gånger

Nåväl, vi släpper det för en stund. 'Live' är den femte liveskivan ELO släpper och låtlistan är verkligen grymt tilltalande. För att vara en enkel CD har de verkligen lyckats få med ett sådant startfält att jag faktiskt inte saknar en enda låt, trots att t.ex. Telephone Line inte är med (bara på den japanska utgåvan). 50 minuter känns som de är över i ett huj och visst erkänner jag att jag vill höra mer. Ljudkvalitén är helt fantastisk och musiken oerhört välspelad genom hela skivan. Sången är inte hundraprocentig kanske, men det är väl egentligen det enda jag kan klaga på när det kommer till framträdandet och det är inte ett särskilt stort klagomål. Däremot har jag betydligt större problem med att skivan släpps över huvud taget.

För mig har musik alltid handlat om att underhålla, glädja, förstå och trösta. Det är något som man absolut kan tjäna pengar på och man t.o.m. bör tjäna pengar på med tanke på hur mycket det ger folk men det är lite sorgligt när det utnyttjas för det. Samtliga av dessa låtar har varit med på ett antal ELO-utgåvor vid det här laget, mestadels best-of samlingar av olika sorter men några också på tidigare liveskivor och ungefär hälften (6 st) på 'Mr. Blue Sky: The Very Best Of Electric Light Orchestra' från förra året. Vi har hört dem förr, de är upp mot 40 år gamla men fortsätter ändå släppas nästan årligen och det är väl bra på sitt sätt att bra musik inte glöms bort. Men allt når en punkt då det börjar kännas urvattnat och den punkten tycker jag ELO har nått nu.

Att bara släppa skiva på skiva utan att egentligen göra något nytt känns som något som går så rakt emot min filosofi som det bara går. Iron Maiden har gjort det så länge jag kan minnas och här kommer det lustiga med ELO - de har släppt bra många skivor under mina 28 år i livet (långt över 20 stycken), men bara två av dessa är helt nya. En av dessa nya skivor släpps (igen) samma dag som 'Live'.

Så behöver vi 'Live'? Behöver någon den? Och i så fall vem? Ja, jag kan absolut tänka mig att det finns några som kan få ut glädje av denna skiva. Fans som vill ha och höra allt. Folk som faktiskt inte hört ELO eller i alla fall ingen liveskiva med ELO sedan tidigare. Slutligen tror jag även att alldeles nya fans till ELO, de som kommit i samband med t.ex. 'Mr. Blue Sky' från förra året, kan få ut något av denna. Men du som är som jag - som vuxit upp med ELO, hört alla låtarna både en och två (och tre) gånger tidigare och som redan känner till bandets repertoar - för er är detta inte den mest nödvändiga skivan i världen. Visst är det alltid kul att höra dessa fantastiska låtar och höra dem spelade så här bra, men det finns ingen anledning att införskaffa 'Live' bara för det är kul att höra dessa låtar igen. Jag vill ha något nytt nu, Lynne!

Label: Frontiers Records
Tre liknande band: Jeff Lynne/Boston/Yes