Difference (2005)
Phoenix (2008)

Released 2012-09-28
Reviewed 2013-01-05

dreamtale.org
rock it up

Finska drömska sagoberättarna i Dreamtale är tillbaka med sitt femte album som släpptes i Finland för något år sedan men i slutet av 2012 släpptes albumet i resten av Europa. Det femte albumet kallas Epsilon och är det andra albumet med sångaren Erkki Seppänen på sång, ett album med ett snyggt skivomslag och Dreamtale måste ändå sägas vara ett av de mer intressanta banden inom den Europeiska power metalen. De har en stil som känns ganska egen men trots detta ganska mycket som en arketyp av europeisk power metal. Så, vad kan vi då förvänta oss av Dreamtales femte album?

Ingenting överdrivet spektakulärt eller nyskapande för att vara Dreamtale utan det låter ganska mycket som deras egna typiska stil. Det är lite filmiskt, lite högtemporockers med en väldigt melodiös ljudbild och en sångare som låter ganska finsk så det är ett nytt Dreamtalealbum som inte låter direkt nytt för bandet men eftersom inte alltför många band låter stilistiskt speciellt lika Dreamtale blir det ändå ett album som inte känns helt typiskt för genren. Produktionen är kompetent, jag har hört bättre men det finns inget att direkt anmärka på gällande den saken men det finns det sällan gällande band i denna melodiösa metalgenre. Ett album som dessutom är ganska varierat i tempo och stilistik och vi får oss till mans tio spår av dramatiskt ljudande power metal som klockar in på omkring 48 minuter vilket också är en lagom speltid för ett album i den stilen. Så snabbt, dramatiskt, episkt och inte helt genretypiskt men ändå är det lite det.

Jag tycker att detta är ett väldigt bra album med skön energi och väldigt bra låtar med flera intressanta toppar som verkligen inbjuder till upprepat lyssnande, jag gillar verkligen Dreamtales filmiska ljudlandskap som på något sätt känns både välbekant och samtidigt spännande och dramatiskt. Så för alla som gillar power metal är detta mer eller mindre ett måste, jag tror även att de kan tilltala de som främst tilltalas av annan musik också för det är så pass bra och det är svårt att tycka illa om det. Kort och gott får man väl tillstå att Dreamtale lyckats med ytterligare ett riktigt intressant album även om jag personligen fortfarande håller debutalbumet Beyond Reality som deras bästa hittills.

Bäst är inledande Firestorm och andra spåret Angel of Light tillsammans med sjätte spåret Reasons Revealed men man kan knappast säga att något på detta album inte tilltalar utan det är ett solitt och väldigt bra album. Ett album värt att rekommendera till alla er som gillar bra musik och speciellt då kanske den episka formen av power metal, väl värt att titta närmare på.

Label: Ice Warrior Records/Rock It Up Records
Tre liknande band: Sonata Arctica/Freedom Call/Stratovarius