Matze - drums

September (2009)

Released 2013-05-03
Reviewed 2013-05-05

difused.de

7hard

Tyska bandet Difused är inte direkt så diffusa som både skivomslag och bandnamn tycks tillstå, och inte är de heller så tysta som titeln tycks antyda. De är ett melodiöst dödsmetallband som släpper sitt andra album som alltså fått titeln The Silence. Deras skivomslag är lite diffust och säger egentligen inte speciellt mycket och det är inte speciellt enkelt att få fram så värst mycket om bandet på nätet heller, visst om du pratar tyska finns en del recensioner men det är inte sådär jättemycket och bandet skulle nog behöva en schysst informativ hemsida men de flesta verkar strunta i sådant till förmån för skit som olika sociala medier.

Deras musikaliska inriktning är inte så diffus som jag redan varit inne på, det är ganska standardiserad melodiös dösmetall med lite klarsång, lite vrålsång, lite tysta mellanspel, och lite av det där vi brukar höra i genren. Tänk er Scar Symmetry eller något i stil med dem. Hyfsat bra producerat, varken bättre eller sämre än det brukar vara. Vrålsången är typisk för genren precis som klarsången så märkligt nog kan man komma att tänka på en hel räcka band som låter mer eller mindre identiskt med Difused. Det känns kompetent genomfört och allt det där men frågan är ju om bandet verkligen kommer att kunna stå ut, synas i en genre som redan är extremt överpopulerad precis som i stort sett alla musikgenrer idag. Det krävs mer men de flesta nykomlingar erbjuder mindre.

Difused erbjuder inget nytänkande, inget revolutionerande. Deras album är för bra för att vara dåligt men för identitetslöst för att vara riktigt bra så det finns egentligen ingenting annat att göra än att sätta ett betyg mitt i skalan och påbörja arbetet med nästa album. Jag har svårt att se vad Difused verkligen har att erbjuda någon som lyssnar mycket på musik av olika slag för om man har en bred metallisk musiksmak har man definitivt redan hört det Difused erbjuder och det som de erbjuder är inte bättre än det du redan hört (troligtvis).

De ligger någonstans mitt i sin genre, varken dåliga eller riktigt bra, ett okej album som man kan lyssna på och uppskatta men inte ett man kommer att lägga på minnet. Nej det krävs lite mer om man verkligen vill märkas i dagens musikbransch. Mer än så behöver jag inte säga.

Label: 7Hard
Tre liknande band: Adorned Brood/Misery Speaks/Scar Symmetry