Sam Carter (Vocals on 16)

Roman Koester (Producer)

Released 2013-04-08
Reviewed 2013-09-12

deeznutshardcore.com
century media

16 spår men inte ens 32 minuter och 6 spår som inte ens når 1 1/2 minut, den kortaste bara 4 sekunder. Deez Nuts släpper i 'Bout It' sin tredje fullängdare och blandningen av thrash metal med hardcore har nog vuxit fram lite i smyg för så här mycket thrash har bandet nog aldrig låtit tidigare.

Bandet härstammar från Australien även om de amerikaniserats rejält och det är också i USA de lär nå störst framgångar. 'Bout It' är kanske skivan som ger det där riktiga genombrottet, i alla fall är det var skivbolaget och bandet verkar tro, men jag är inte så säker på att skivan räcker till för det.

På det stora hela tycker jag att 'Bout It' låter bra och i synnerhet musiken tycker jag känns intressant. Där jag tycker skivan förlorar är i sången för jag har inte mycket till övers för det JJ Peters gör på den här skivan då det låter till 90% som en heliumdrogad grävling. Dessutom tycker jag det hela blir lite löjligt när de har låtar på några sekunder eller dryga minuten och speciellt andra halvan där var och vartannat spår är så blir mest bara patetisk. Eller vad säger man inte om att de sista tio spåren bara har fyra låtar över 2 minuter? Nu är det ju inte så att kvalité i musik kommer med låtlängden, för då hade det varit ganska enkelt att göra bra musik - kasta bara in långa, långa passager och transportsträckor som inte säger ett skit egentligen så får du längd på låtarna (och därmed bra sådana). Men Don't Act Like You Don't Already Know och Public Service Announcement är talade spår. Call To Arms, I.D.K.W.Y.T.Y.A.B.I.K.W.D.G.A.F.A.Y. och True Colors är låtar på under 20 sekunder som är fullständigt och totalt meningslösa. What We Eat Don't Make YOU Shit är däremot lite av en låt, även om den också är under 1 1/2 minut och övriga fyra är lite i samma stil som låtarna på första halvan med undantag för avslutande Band Of Brothers som har lite klarsång i refrängerna, vilket trots det opassande användandet i denna typ av musik ändå känns lite som en frisk fläkt på den här skivan med tanke på JJ Peters röst och enformiga sång som annars har en tendens att göra hela skivan ganska lam och ointressant.

Enligt mig är det mest bara i sången den här skivans problem ligger för hade vi stängt av Peter mikrofon hade nog detta till största del låtit ganska engagerande och intressant men i sin nuvarande form står jag verkligen inte ut med detta under längre perioder. Kanske har bandet varit medvetna om detta bär de, som brukligt är inom genren, hållit nere speltiden till under 32 minuter? Mer troligt är dock att de inte tänkt någonting alls på hur enerverande sången är för det är kanske inte särskilt många fler än jag som irriterar mig på den? Men är det fler än jag så… då kanske Deez Nuts ska tänka på att ta in en annan sångare, för i alla fall jag tror detta skulle vara riktigt bra med någon annan bakom micken!

En hygglig skiva, men 31 1/2 minuter ska inte kännas så här långt. Minus för alla spårbyten på andra halvan och sången, plus för musiken när den väl spelas. Står man ut med Peters röst rekommenderar jag 'Bout It' - inte annars!