"Bao" - Keyboards
Yuan - Drums

Artwork by Juha Vuorma

Released 2013-04-15
Reviewed 2013-08-23

metal hell records

Vissa grejer måste ju bara vara bra, åtminstone när man ser hur de positiva recensionerna avlöser varandra medan man letar info om kinesiska bandet Dark Ring och deras debut Reborn from the Inferno. Full poäng, nio av tio och så vidare står det på betygen, det lägsta jag såg var 69 av 100 så det måste vara ett fantastiskt album detta. Att det är ett band från Kina är spännande men jag minns Screaming Savior som gjorde mycket bra men inte nådde ända fram för mig. Kul med kinesiska band, men för att verkligen vara intressanta måste ju musiken vara bra också.

Jag undrar om de spelat mycket tevespel för orgelinslagen påminner inte så sällan om musiken från gamla nintendospel som Castlevania eller Final Fantasy, undrar om det är så långt kineserna kommit när det gäller spelkonsoller på hemmamarknaden, NES är den nya grejen i de kinesiska provinserna. Det är förutom orgel också en hel del inslag av piano och lite andra klassiska instrument. Detta ackompanjerar sedan ganska ordinär svartmetall med en kraxande sångare som låter riktigt tråkig. Musiken varierar också ibland in sig i power metal och ibland i folkmetall, ibland blir det riktigt snurrigt. Jag tycker att de saknar harmoni och många gånger känns det inte som att det hör ihop, som en lös samling låtelement som satts ihop till ett album.

Det är synd att det är så eftersom bandet definitivt har många bra tendenser, orglarna är riktigt underhållande, men även många element i musiken. Tyvärr spretar det för mycket och sångaren är alldeles för dålig för att jag ska orka engagera mig på allvar. Man kanske skulle kunna beskriva det som en missad chans, det råder ingen tvekan om att bandet har potential men inte heller någon tvekan om att detta album är alldeles för oharmoniskt för att verkligen fungera.

Spännande med ett band från Kina, tyvärr bjuder de på ett mindre spännande album. Jag kanske kan ha fel med tanke på att recensionerna jag hittat varit så överväldigande positiva, kanske är det bara jag som inte begriper mig på svartmetall från Kina. Om du gillar svartmetall med nintendoinslag kanske detta är ett kul album, dock inget som imponerar på denna recensent.

Label: Metal Hell Records
Tre liknande band: Evil Mare/Screaming Savior/Agathodaimon