Recorded by Covered Call at Studio Fredman
Mixed by Lars Chriss at LS Studio

Released 2013-03-28
Reviewed 2013-02-28

coveredcall.se
metalheaven

Covered Call är ett namn för något som utförs under börshandel med optioner på aktier och sådär, bandet med samma namn är från de svenska skogarna och skall väl vara så långt från börshandel och sådant som är möjligt att vara. De har ett snyggt skivomslag på sitt nya album som fått namnet impact och inför det är förstås den logiska frågan om det kommer att göra något större intryck i musikhistorien. Det finns definitivt förutsättningar för något intressant med tanke på att de har mycket kompetenta musiker i bandet och Göran Edman bakom mikrofonen. Det låter som en fin present för alla oss som gillar melodiös rockmusik.

Det är just vad det handlar om, melodiös rock alltså, med tydliga melodier och medryckande refränger. Göran Edman sjunger väldigt bra och dessutom är produktionen högklassig med riktigt bra ljudbild. Överlag medryckande musik, inte så överdrivet högt tempo någon gång och inte av det tyngre slaget utan snarare lite mer mjukrockigt. Inte sådär jättevarierat stilistiskt över albumet men det är inte statiskt heller så lite grann i avdelningen variation finns, albumet i sig är inte heller överdrivet långt med sina 44 minuter och elva spår. En kvalitetsproduktion tycker jag nog att vi kan säga om det.

Ett trevligt album att lyssna på, det är elva schyssta låtar och en väldigt bra musikalisk presentation. Det är också ett lagom långt album för att man inte ska tröttna trots en ganska liten variation sett över de elva låtarna, och det finns väl egentligen ingenting som jag kan säga är dåligt med detta album. Min absolut största anmärkning gällande detta album är att det är ett album som känns som att vi hört det förr, som känns väldigt bekant och problemet med sådana album är att du alltid har illusionen av att det du hörde förr var bättre än det du hör nu. En annan mindre brist med detta album är att det saknas någon riktigt vass hitlåt som kan gripa tag i dig som lyssnare och det är något som album i AOR- eller den melodiösa rockgenren behöver för att nå de högre nivåerna.

Inte ett oävet album och du som gillar melodiös rock eller AOR kan definitivt ta dig en närmare titt på detta för det är ett schysst album som man gärna kan lyssna på även om det kanske inte når de högsta höjderna kvalitetsmässigt.

Label: AOR Heaven/Germusica
Tre liknande band: Taste/Sencelled/Big Life