Anaïs Chareyre - Drums
Fionn Staffort - Guitar/Whistle

In the hall's of our ancient father's (2010)

Released 2013-01-11
Reviewed 2013-03-07

celtachor.com

Irländska keltiska hjältarna i Celtachor släpper nu sitt första album under egen flagg, det är ett album som kallas Nine Waves from the Shore och det har ett relativt intressant omslag även om det ser lite egenkomponerat ut men det är väl inget större problem för det ser mer spännande ut än deras första demo jag recenserade för ett tag sedan. De har sju spår på sitt album och alla är ganska långa med en majoritet av spåren över sex minuter och ett par över tio. Det ger ett album på närmare femtio minuter trots bara sju spår, jag gillade deras tidigare släpp även om jag hade vissa invändningar mot att den var lite väl råbarkad och saknade lite dynamik i sången. Nu ska vi dock se vad några år har gjort för deras ljudbild och musikaliska kreationer.

Stilistiskt är det folkig metal keltiska undertoner, visslor och sådant så vi får en ganska dynamisk ljudbild där det extremmetalliska blandas med vad som låter som irländskt traditionella melodier. Det blir därför både tungt men samtidigt melodiöst, det kan också beskrivas som dramatiskt och ganska berättande tycker jag. Sången är precis som på demoskivan för ett par år sedan enbart vrålad, något jag inte gillade då och det är något jag tror att mången lyssnare kan ha anmärkningar på även denna gång eftersom sången är ganska råbarkad och oputsad. Produktionen är kanske inte tipptopp men den fungerar väl och jag tycker att det folkmusikaliska kommer väl till sin rätt även om det mer metalliska kunde har varit lite snyggare producerat. Överlag ett litet lyft från tidigare släpp sett till produktionen men det känns igen för den som hört debuten för de har inte ändrat sig i någon större utsträckning.

Det är en saga om galler, strider och gudar, ett dramatiskt berättat äventyr tycker jag att man kan beskriva det som. Albumet är bättre än deras demo på grund av att den är mer dynamisk då bandet givit mer utrymme till den mer klassiskt stiliserade delen av deras musik vilket jag tycker är positivt. Detta illustreras väldigt väl redan i första spåret som jag nog tycker är det vassaste på albumet tack vare de snygga visslorna och även låtens dynamik men albumet som helhet tycker jag också om. Dock finns det fortfarande en del saker jag inte riktigt uppskattar till fullo, jag tycker att sången kunde vara mer dynamisk genom att de slänger in lite klarsång för att ge albumet ett större djup, kanske skulle de ha en kvinnlig gästsångerska för att ge det folkmusikaliska än mer utrymme och på så vis skapa en ännu mer dynamisk och intressant ljudbild. Men vi ska väl inte drömma om det nu för detta album som utspelar sig ett par vågor ut från strandkanten är bra och det är spännande, det är dramatiskt om än kanske inte i den utsträckning jag skulle önskat.

Slutsatsen får därmed bli att det är ett schysst album, det är kanske inte riktigt så spännande som det skulle kunnat vara men visst är det ett underhållande album att låna ett öra. Jag skulle vilja säga att om du uppskattar landsmännen i Cruachan kommer du säkerligen uppskatta även detta. För dig som gillar lite råare folkig metal är det definitivt ett album att kolla upp, jag tycker att Celtachor gör det bra och att deras första album är väl värt att kolla upp. Kanske inte allt det kunde vara och allt jag tycker att det borde vara men man kan ju inte få allt och detta duger väldigt väl som underhållning, ett kul album helt enkelt.