Markus Wanler

They're Using Nanoprobes (2005)

Released 2012-02-18
Reviewed 2013-03-17

borg64.com
discouraged records

Borg, de måste ha tagit sitt namn från antagonisterna med det namnet som vi ser i Star Trek Next Generation och Voyager. Den tesen stärks när jag noterar att deras första album heter They’re Using Nanoprobes, jag tror att någon tittat på Star Trek Voyager och det kanske är en trio från Luleå i norra Sverige. Eftersom The Borg Collective är en av de bästa film- eller teveskurkar kan man ju inte undvika att ha vissa förhoppningar på ett band med ett sådant namn. Deras musik beskrivs som en kombination av furiös hardcore, punk och elektronisk förödelse, låter det spännande? jag kan inte säga att det får mig att frukta assimilation.

Det är ungefär så det låter, punkig hardcore som kryddas med elektroniska inslag som påminner om musiken från gamla videospel, ungefär som de som fanns till NES. Sången är inte så värst bra men man hör åtminstone vad sångaren sjunger vilket kan sägas vara en fördel, det är fyra spår på denna 10” EP som också släpps digitalt förutom på vinyl. Star Trekreferenserna fortsätter på denna EP också med andra spåret Late Nights at Quarks, men det finns också en referens till bandets hemstad Luleå i det avslutande spåret. Hyfsad variation över de fyra spåren men det elektroniska gör ändå att de känns relativt lika varandra, spåren alltså. Det är dessutom en kort EP vars speltid bara är strax över dussinet minuter vilket inte direkt kan beskrivas som en LP.

Det är ganska fantasifullt och jag kan väl förstå varför vissa delar ut goda betyg till detta album på samma sätt som de gör till alla andra album de recenserar, jag kan dock inte hålla med om de höga betygen eftersom en bra idé och ett fantasifullt genomförande är inte samma sak som ett bra sådant. Jag tycker det inledande spåret är hyfsat bra men de övriga tre är ganska tråkiga och nintendomusiken stjälper snarare än hjälper för min del, även om jag knappast tror att det skulle vara lyckat om de dumpade dem heller. Det känns på ett sätt lite som en EP som inte riktigt når dit man skulle önska att den nådde, ett annat band jag också arbetar med att recensera har gjort ett nintendospår av ett av sina spår på det albumet och det tyckte jag om. Kanske är det så att hardcore och gammeldags videopelsmusik inte riktigt passar ihop?

Kanske inte en dålig EP men samtidigt är den inte en speciellt bra heller så för den som gillar lite experimentell musik med punk- och hardcoreprylar kan det säkert vara lyckat. Detta kollektiv kommer knappast att lyckas assimilera mig, men kanske att de lyckas med några andra.

Label: Discouraged Records/Infektion PR
Tre liknande band: Refused/Atari Teenage Riot/Coilguns